نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزندی, بهمنfa_IR
dc.contributor.authorلطیفی, آناهیتاfa_IR
dc.contributor.authorکریمی فیروزجایی, علیfa_IR
dc.contributor.authorاحمدخانی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:56:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:56:42Z
dc.date.available1399-07-09T03:56:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:56:42Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2020-01-15en_US
dc.date.submitted1398-10-25fa_IR
dc.identifier.citationزندی, بهمن, لطیفی, آناهیتا, کریمی فیروزجایی, علی, احمدخانی, محمدرضا. (1399). دگردیسی هویت و تغییر نام اشخاص: یک بررسی نام‌شناختی اجتماعی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران, 9(3), 641-664. doi: 10.22059/jisr.2020.300918.1053fa_IR
dc.identifier.issn2322-5254
dc.identifier.issn2888-6355
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jisr.2020.300918.1053
dc.identifier.urihttps://jisr.ut.ac.ir/article_77536.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/251257
dc.description.abstractپژوهش حاضر با رویکرد نام‌شناسی اجتماعی، به پدیدة جهانی‌شدن و ارتباط آن با تغییر نام دانشجویان می‌پردازد و هدف آن بررسی تمایل به هویت جدید در دو جنس مذکر و مؤنث و شناسایی انگیزه‌های تغییر نام است. روش پژوهش پیمایشی-کمی و با رویکرد توصیفی بوده است. روش نمونه‌گیری در انتخاب دانشگاه‌ها هدفمند و در انتخاب دانشجویان نمونه دردسترس است. جمعیت آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران است که از میان آن‌ها، ده دانشگاه به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین از ۱۶۰۹ پرسشنامة گردآوری‌شده، انتخاب نام دوم از سوی ۴۵۹ دانشجوی دانشگاه‌های شهر تهران که نام دوم برای خود برگزیده‌اند، بررسی شد. یافته‌های پژوهش نشان‌ می‌دهد، از میان کسانی که نام خود را تغییر داده‌اند، ۵/۲۲ درصد پسر و ۵/۷۷ درصد دختر بوده‌اند. براساس نتایج به‌دست‌آمده، تمایل به هویت ملی در دانشجوهای پسر و هویت فراملی در دانشجوهای دختر بیشتر وجود دارد. همچنین تغییر نام از نام‌های مذهبی کهن به مذهبی جدید و توجه به نام‌های ملی در دانشجویان پسر بیشتر دیده شده است؛ درحالی‌که دانشجوهای دختر بیشتر به تغییر نام از ملی و مذهبی به فراملی گرایش داشتند. در میان انگیزه‌های تغییر نام در میان دانشجوهای پسر، علاقة شخصی و ایرانی‌بودن نام (انگیزه درونی و بیرونی) و در میان دانشجوهای دختر، ارتقای جایگاه و زیبابودن نام (انگیزة درونی) مهم‌ترین عامل بوده است.fa_IR
dc.format.extent721
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Social Studies and Research in Iranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jisr.2020.300918.1053
dc.subjectجهانی‌شدنfa_IR
dc.subjectزبان‌شناسی اجتماعیfa_IR
dc.subjectنام‌شناسی اجتماعیfa_IR
dc.subjectنام‌گذاریfa_IR
dc.subjectهویتfa_IR
dc.titleدگردیسی هویت و تغییر نام اشخاص: یک بررسی نام‌شناختی اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور تهرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage641
dc.citation.epage664
nlai.contributor.orcid0000-0003-3125-7733


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد