بررسی رابطه هوش اجتماعی با قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز
(ندگان)پدیدآور
علیزاده اقدم, محمدباقرعباس زاده, محمدحیاتی, صفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قابلیت کارآفرینی نیروی انسانی جوامع به عنوان یکی از عوامل کلیدی پیشرفت اجتماعی مورد مطالعه جامعهشناسان و اقتصاددانان قرار گرفته است. تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هوش اجتماعی با قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام گرفته است. روش تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 94-1393 میباشد که تعداد آنها 7187 نفر بوده که از این تعداد 430 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. براساس نتایج تحقیق، ارتباط معنیداری بین هوش اجتماعی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با قابلیت کارآفرینی آنان وجود دارد. همچنین، تفاوت میانگین قابلیتهای کارآفرینی به تفکیک گروههای عمده تحصیلی معنی دار بوده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میداد که میانگین قابلیت کارآفرینی و هوش اجتماعی بر حسب جنسیت دانشجویان متفاوت نمی باشد. از ابعاد سهگانه هوش اجتماعی، پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، آگاهی اجتماعی و نیز از متغیرهای شناسایی، جنسیت و وضعیت بورسیه تحصیلی، به ترتیب بیشترین تأثیر را بر میزان قابلیت کارآفرینی دانشجویان داشتهاند.
کلید واژگان
قابلیت کارآفرینیهوش اجتماعی
دانشگاه تبریز
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
شاپا
2322-52542888-6355




