تأثیر مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی بر نگرش به فرزندآوری (مورد مطالعه: زوجین در آستانۀ ازدواج شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
کاوه فیروز, زینبزارع, بیژنجهانبخش گنجه, صادقنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر تأثیر مؤلفههای سرمایة اجتماعی و فرهنگی بر نگرش زوجین در آستانة ازدواج شهر تهران درمورد فرزندآوری بررسی میشود. در این پژوهش که به روش پیمایش انجام گرفته است، ۴۰۰ زوج در آستانة ازدواج مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای انتخاب و با کمک ابزار پرسشنامه بررسی شدند. متغیرهای مستقل استفادهشده برای تبیین نگرش زوجین در آستانة ازدواج درمورد فرزندآوری عبارتاند از: اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شبکة روابط اجتماعی، شبکههای اجتماعی مجازی، مصرف محصولات فرهنگی، سرمایة فرهنگی نهادی و سرمایة فرهنگی تجسمیافته. تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد متغیرهای بررسیشده حدود 16 درصد از تغییرات نگرش درمورد فرزندآوری را تبیین میکنند. همچنین براساس تحلیل مسیر، در بین متغیرهای مورد بررسی مهمترین متغیر اثرگذار بر نگرش درمورد فرزندآوری، متغیر مشارکت اجتماعی با ضریب بتای ۳۲۹/۰ بوده است و بعد از این متغیر، متغیرهای شبکههای اجتماعی مجازی، سرمایة فرهنگی نهادی و سرمایة فرهنگی تجسمیافته بهترتیب بیشترین سهم را در نگرش زوجین شهر تهران درمورد فرزندآوری دارند. همچنین، متغیر مصرف محصولات فرهنگی بهعنوان یک متغیر میانی اثرگذار بر متغیر وابسته، بیشترین تأثیرپذیری را از سایر متغیرها داشته است.
کلید واژگان
زوجین در آستانة ازدواجسرمایة اجتماعی و فرهنگی
شهر تهران
فرزندآوری
نگرش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران ایراندانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
شاپا
2322-52542888-6355




