آزمون فیصلهبخش، جامعهشناسی دین و رئالیسم انتقادی
(ندگان)پدیدآور
طالبان, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
دو پارادایم حاکم بر جامعهشناسی دین از اواخر قرن بیستم آتش مناقشهای داغ را برافروختند که محور آنها، چگونگی ارتباط پلورالیسم مذهبی و مشارکت دینی بود. از یک سو، پارادایم سکولاریزاسیون استدلال کرد که قدرت و اقتدار یک دین در جامعه، در انحصاریبودن آن است و پلورالیسم مذهبی موجب فرسایش ایمان مذهبی افراد میشود و تأثیراتی سکولارکننده دارد. از سوی دیگر، پارادایم اقتصاد/ بازار دین استدلال کرد که تنوع و رقابت آزاد میان مذاهب مختلف در یک جامعه، نهتنها به سکولاریزاسیون منجر نمیشود، بلکه به افزایش مشارکت و بسیج مذهبی میانجامد. این استدلالها برای آزمون تجربی در تحقیقات اجتماعی به دو فرضیة متضاد و مانعهالجمع منجر شد: 1. پلورالیسم مذهبی ارتباط منفی با مشارکت دینی دارد (پارادایم سکولاریزاسیون)، 2. پلورالیسم مذهبی ارتباط مثبتی با مشارکت دینی دارد (پارادایم اقتصاد/ بازار دین). با وجود این، مجموعة عظیمی از پژوهشهای جامعهشناختی نتایج متعارضی بهدنبال دارد. برخی یافتههای تجربی از فرضیة پارادایم سکولاریزاسیون حمایت کرده و دلالت بر رد فرضیة پارادایم اقتصاد/ بازار دین داشته است. برخی دیگر، از فرضیة پارادایم اقتصاد/ بازار دین حمایت کردهاند و دلالت بر رد فرضیة پارادایم سکولاریزاسیون داشتهاند. برایناساس مسئلهای کلی برای مقالة حاضر شکل گرفت، مبنی بر اینکه چرا الگوی رایج در علوماجتماعی بهطور عام و جامعهشناسی بهطور خاص آن است که پژوهشهای تجربی متعدد در یک موضوع واحد، نتایج متعارضی بهدنبال دارند. برای پاسخ به پرسش مزبور و حل این مسئله، از استدلالهای مندرج در دیدگاه رئالیسم انتقادی استفاده شد.
کلید واژگان
آزمون فیصلهبخشپلورالیسم مذهبی
جامعهشناسی دین
رئالیسم انتقادی
مشارکت دینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جامعهشناسی انقلاب اسلامی، پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامیشاپا
2322-52542888-6355




