تحلیل اثر رسانههای نوشتاری (الکترونیکی و چاپی) بر توانمندسازی زنان شاغل
(ندگان)پدیدآور
کیائی, حوریپارسی, حمیدرضافرهنگی, علیاکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانهها نقش بسیار مؤثری در ایجاد بستر فرهنگی-اجتماعی مناسب در حوزة توانمندسازی افراد ایفا میکنند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رسانههای نوشتاری بر توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی زنان شاغل با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی پرداخته و اطلاعات در دو پرسشنامه جامع جمعآوری شده است. جامعة آماری شامل پزشکان، پرستاران، بهیاران و رزیدنتهای زن مراکز خدمات بهداشتی درمانی شهرهای رشت و انزلی شامل 1964 نفر و مدیران و صاحبان این مراکز است. حجم نمونة شاغلان زن برابر 321 نفر است که بهصورت نمونهگیری طبقهای دو شهر رشت و انزلی و شیوة تصادفی ساده، همچنین نمونهگیری از جامعة صاحبان و مدیران مراکز به روش تصادفی ساده انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که رسانههای نوشتاری تأثیرگذاری لازم را بر نگرش مخاطبان و باورهای جامعه از نظر پذیرش توانمندی زنان در حوزة اجتماع و اشتغال و انعکاس زنان توانمند نداشته و باوجود نگاه مثبت صاحبان و رؤسای مشاغل به توانمندی زنان در این حوزه، تأثیر و انعکاس این رسانهها در این زمینه خنثی بوده است. همچنین رسانههای نوشتاری چاپی بیشترین تأثیرگذاری را بر دو بعد توانمندسازی اجتماعی، یعنی آگاهی و اعتماد زنان داشته است. در این بین، توجه به بعد آموزش از توانمندسازی فرهنگی در محتوای رسانههای نوشتاری مشاهده میشود.
کلید واژگان
توانمندسازی اجتماعیتوانمندسازی زنان
توانمندسازی فرهنگی
رسانههای نوشتاری
زنان شاغل
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت رسانة پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهراندانشیار دانشکدة شهرسازی دانشگاه تهران
استاد دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران
شاپا
2322-52542888-6355




