رابطة متغیرهای دانشگاهی و نگرش دانشجویان به دین
(ندگان)پدیدآور
نوربخش, یونسطالبیان, حامدمولایی, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله سنجش رابطة میان تعدادی از متغیرهای دانشگاهی و نگرش دانشجویان به دین است. این پژوهش تلاش کرده تا به این پرسش پاسخ گوید که آیا رابطة معناداری میان پارهای از متغیرهای زمینهای دانشگاهی و نگرش دانشجویان به دین وجود دارد؟ تعاریف متعددی برای نگرش هست اما در اغلب آنها نگرش دارای اجزای شناخت، عاطفه و رفتار معرفی شده است. بر همین اساس نگرش به دین در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری سنجیده شده است. از میان متغیرهای زمینهای دانشگاهی نیز به نوع دانشگاه، نوع سکونت دانشجویان، رشتة تحصیلی و تعداد ترمهای حضور در دانشگاه توجه شده است. این پژوهش به شیوة پیمایشی با جامعة آماری 2555 نفره از دانشجویان سراسر کشور انجام گرفته است. یافتهها نشان میدهد میان نوع دانشگاه و نوع سکونت در زمان تحصیل و همة ابعاد نگرش به دین رابطة معنادار وجود دارد. در مقابل، رابطة معناداری میان نگرش به دین و رشتة تحصیلی وجود ندارد. اما میان بعد رفتاری نگرش به دین و رشتة تحصیلی رابطه وجود دارد. نمرة بعد رفتاری نگرش به دین در میان دانشجویان علوم انسانی بالاتر از سایر رشتههاست. بدین ترتیب، نتایج تصور رایج در فضای سیاسی کشور را رد میکند مبنی بر اینکه دانشجویان رشتههای علوم انسانی نسبت به سایر رشتهها نگرش نامطلوبتری به دین دارند و تحصیل در علوم انسانی به سکولار شدن دانشجویان میانجامد. یافتهها همچنین نشان میدهد که هرچند میان ترمهای حضور در دانشگاه و نگرش به دین رابطه وجود دارد، این رابطه عموماً بسیار ضعیف است. از اینرو، نمیتوان دانشگاه در ایران را نهادی در مسیر کاهش نگرش دانشجویان به دین تفسیر کرد.
کلید واژگان
دینداری دانشجویانرشتة تحصیلی
متغیرهای دانشگاهی
نگرش به دین
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانکارشناسارشد جامعهشناسی، مربی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
کارشناسارشد جامعهشناسی، دانشگاه تهران
شاپا
2322-52542888-6355




