• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اسلام و مطالعات اجتماعی
    • دوره 4, شماره 4 (پیاپی 16)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اسلام و مطالعات اجتماعی
    • دوره 4, شماره 4 (پیاپی 16)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازنمایی جامعه آرمانی در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    منتظر قائم, مهدیحسینی, سیدعباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    433.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی ـ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    کوشش برای توصیف جامعه‌ای مطلوب و ایده‌آل و راه‌های دست‌یابی به آن توسط رسانه‌های جمعی یکی از رسالت‌های آنها به‌شمار می‌رود. رسانه‌های جمعی علاوه بر معرفی کالاها و خدمات، جامعه آرمانی زندگی انسان‌ها را نیز به‌صورت دلالت ضمنی به تصویر می‌کشند. در این پژوهش، برای کشف جامعه آرمانی، آگهی‌های تجاری به‌مثابه یک متن فرهنگی، بر اساس رویکرد نشانه‏شناختی رولان بارت مورد تحلیل قرار گرفتند. از میان آگهی‌های تجاری نمایش داده‌شده از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال 1395، تعداد 32 آگهی به‌صورت هدفمند برای تحلیل برگزیده شدند. بر اساس طبقه‌بندی آگهی‌های بازرگانی که به هشت طبقه تقسیم شدند؛ نتایج نشان داد جامعه آرمانی در خدمات ارتباطی: تکنولوژی‌سالاری؛ در خدمات مالی: اقتصادمحوری؛ در لوازم خانگی: مصرف‌گرایی، تجمل‌گرایی و تنوع‌گرایی؛ در خوراک و پوشاک: تن‌آسایی و مصرف‌گرایی؛ در مواد شوینده و پاک‏کننده: مصرف‌گرایی و رفاه؛ در محصولات بهداشتی و آرایشی: آراستگی بدن به همراه مصرف‌گرایی و طبیعت‌گرایی؛ در خدمات مسافرتی: سرمایه‌داری و تجمل‌گرایی و در حوزه خدمات فرهنگی خانواده‌محوری و اهمیت نقش زن در درون خانواده بازنمایی می‌شود.
    کلید واژگان
    جامعه آرمانی
    اتوپیا
    آگهی‌های بازرگانی
    تلویزیون

    شماره نشریه
    416
    تاریخ نشر
    2017-03-21
    1396-01-01
    ناشر
    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع)

    شاپا
    2345-5586
    2676-7783
    URI
    https://dx.doi.org/10.22081/jiss.2017.64515
    http://jiss.isca.ac.ir/article_64515.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/250831

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب