دوره 45, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • گزارش و ارزیابی نسبت عاطفه با شناخت از دیدگاه مارتا نوسبام 

    میر شمسی, زینب السادات؛ جوادی, محسن (دانشگاه تهران, 2012-07-22)
    عاطفه یکی از احوال وجود انسان است که نسبتی پیچیده با عمل و شناخت دارد. مارتا نوسبام عاطفه را از انحای شناخت می‌داند و معتقد است که عاطفه شناسایی اموری است که در زندگی فرد از اهمّیّت زیادی برخوردارند و در عین حال در کنترل ...

  • مکعّب تقابل: روابط میان قضایای معدوله 

    فلّاحی, اسداللّه (دانشگاه تهران, 2012-07-22)
    برخی از منطق‌دانان معاصر روشی نو و ساده برای استنتاج‌های منطقی ابداع کرده و هم? استدلال‌های مباشر را به دو قاعد? عکس‌مستوی و نقض‌محمول فروکاسته‌اند. یکی از ایشان، رضا اکبری، محصورات چهارگان? مشهور را به 32 محصوره گسترش ...

  • مفهوم و مصداق «عالم ذرّ» از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی و علّامه طباطبایی 

    ساجدی, علی محمد؛ سلیمانی, مریم (دانشگاه تهران, 2012-07-22)
    سؤال اصلی تحقیق حاضر چگونگی مفهوم و مصداق عالم ذرّ (مفاد آی? 172 سور? اعراف) از نگاه تفسیری و فلسفی دو فیلسوف حکمت متعالیه، ملّاصدرا و علّامه طباطبایی، است. در این جستار، به روش توصیفی ـ تحلیلی، پس از طرح دو محور، «هستی‌شناسی ...

  • تاریخ تحوّل کلّیّات خمس: ارسطو، فرفوریوس، فارابی، ابن‌سینا 

    عظیمی, مهدی؛ فرامرز قراملکی, احد (دانشگاه تهران, 2012-07-22)
    ارسطو در جایگاه‌ها به‌منظور تحلیل استدلال جدلی، آن را به گزاره‌ها فرومی‌کاهد و می‌گوید که هر گزار? جدلی از موضوعی تشکیل شده که «نوع» است، و از محمولی که یا «تعریف» است، یا «جنس»، (یا «فصل»،) یا «خاصّه»، یا «عرض»؛ و موادّ ...

  • سهروردی اشراقی یا سهروردی صدرایی؟ 

    بنیانی, محمد؛ کوچنانی, قاسمعلی (دانشگاه تهران, 2012-07-22)
    اهمیت اندیشه‌های سهروردی در سیر شکل‌گیری بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و این‌که بسیاری از مباحث فلسفی حکمت متعالیه در اثبات اصالت وجود ناظر به نقد ادلّه و سخنان سهروردی میباشد بر کسی پوشیده نیست. به دلیل عدم جامع‌نگری ...

  • تحلیل مبانی معرفتی نظریّۀ حسن و قبح شرعی غزالی 

    پورسینا, زهرا (میترا) (دانشگاه تهران, 2012-07-22)
    شهرت اعتقاد غزالی به ناتوانی عقل در تشخیص حسن و قبح و نیازمندی به شرع برای حکم کردن به حسن و قبح امور بر کسی پوشیده نیست، امّا این‌که این رأی غزالی نه از سر اعتقاد به ناتوانی عقل در دست‌یابی به معرفت اخلاقی بلکه ناشی از ...