دوره 46, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • راهکار متمایز ملاصدرا از ابن سینا در رفع "اجتماع دو مقوله" در وجود ذهنی و کارایی آن 

    زراعت پیشه, محمود؛ قراملکی, احد فرامرز (دانشگاه تهران, 2013-03-21)
    ارسطو، علی رغم این‌که «کلی جواهر» را جوهر دانسته است، علم را عرض می‌داند. این امر این پرسش را رقم زده است که «کلی جوهر» چگونه می‌تواند در عین جوهر بودن، عرض باشد؟ ابن‌سینا در پاسخ، موضوع گزارۀ مورد نزاع را از «صورت ذهنی ...

  • برهان وجودی آنسلم به تقریر زالتا و نقد آن 

    قدیری, حامد؛ حسینی, داود (دانشگاه تهران, 2013-03-21)
    یکی از صورت‌بندی‌های مربوط به برهان وجودی آنسلم، متعلق به اوپنهایمر و زالتا است که در مقاله‌ای مشترک، بر اساس منطق آزاد و مفهوم تصورپذیری، تقریری از این برهان ارائه داده‌اند. این صورت‌بندی بر دو مقدمه مبتنی است. نوشتۀ حاضر، ...

  • گزاره های همیشه صادق نزد خونجی در منطق مرتبۀ دوم 

    فلاحی, اسداللّه (دانشگاه تهران, 2013-03-21)
    افضل‌الدین خونجی، برای نخستین بار در تاریخ منطق، در میان گزاره‌های حقیقیه و خارجیه، گزاره‌های همیشه‌صادق و گزاره‌های همیشه‌کاذب را یافته است. این گزاره‌ها پیش از این در منطق مرتبۀ اول صورت‌بندی شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند ...

  • مبانی و لوازم نظریۀ خیال سهروردی 

    مفتونی, نادیا (دانشگاه تهران, 2013-03-21)
    مسألۀ خیال نزد دانشمندان مسلمان از ثم رات معرفتی در مسائل متنوعی چونهستی شناسی، وحی و نبوت، مفهوم سازی و کارکردهای هنر برخوردار است و در نظامفلسفی شیخ اشراق نیز در رابطه ای تلازمی با سایر مسائل ایفای نقش می کن ...

  • عرفان ابن سینا در آثار فرانسویان دو سدۀ اخیر 

    آبسالان, محبعلی (دانشگاه تهران, 2013-03-21)
    در قرن نوزدهم با پیدایش مکتب های ادبی در فرانسه و توجه به آثار ادبی و عرفانیمشرق زمین، کار نویسندگان و مترجمان رسائل و نوشته های ابن سینا آغاز شد. آن هاابن سینا را ابن سینای ارسطویی که ناقل میراث ارسطویی و ...

  • بررسی پدیدۀ تخلخل و تکاثف در طبیعیات فلسفۀ اسلامی (بحثی منتقدانه از منظر دانش فیزیک) 

    انواری, سعید؛ انواری, عباس (دانشگاه تهران, 2013-03-21)
    «تخلخل» و «تکاثف» دو اصطلاح در علم طبیعیات هستند که در معانی متعدّدی به‌کار رفته­اند. در این مقاله معانی مختلف این دو اصطلاح، اعم از حقیقی، غیرحقیقی، و مجازی، و تفاوت آن‌ها با نموّ و ذبول، سمن و هزال، ورم و نیز زیادت و ...

  • مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی 

    خسروپناه, عبدالحسین؛ عاشوری, مهدی (دانشگاه تهران, 2013-03-21)
    تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متأخرین در معرفت­شناسی از آن بهره برده­اند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» می‌دانند، این تقسیم در «معرفت­شناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته ...