عرفان ابن سینا در آثار فرانسویان دو سدۀ اخیر
(ندگان)پدیدآور
آبسالان, محبعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در قرن نوزدهم با پیدایش مکتب های ادبی در فرانسه و توجه به آثار ادبی و عرفانیمشرق زمین، کار نویسندگان و مترجمان رسائل و نوشته های ابن سینا آغاز شد. آن هاابن سینا را ابن سینای ارسطویی که ناقل میراث ارسطویی و نوافلاطونی به غرب بودمی شناختند.فرانسویان این پرسش را مطرح کردند که چرا ابن سینای ارسطویی به نگرش هایعرفانی پرداخته است. آن ها با طرح این مسئله که آیا می توان بین این دو جریان فکریوحدتی ایجاد کرد یا نه، در آثارشان به سه گونه نظریه مبادرت ورزیدند. گروهی تلاشکردند تا پیوندی بین آثار عرفانی او با نگرش ها و نوشته های فلسفی بیابند و گروهی ازمحققان دربارۀ شخصیت و آثار عرفانی او تردیدی نکردند و با صراحت گفتند کهابن سینا در آثارش از مراحل سیر و سلوک عارفانه و مکاشفاتی ذکر می کند که قالبیرمزگونه و استعاری دارد که نشان از تجربۀ شخصی و عملی اش می باشد، و گروه سوماو را فیلسوفی ارسطویی معرفی کردند که صرفاً ناقل سخنان صوفیان و عارفان بودهاست. ما در این مقاله توصیف و تحلیل این سه دیدگاه خواهیم پرداخت.
کلید واژگان
ابن سیناعرفان
آثار فرانسویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیارگروه ادیان وعرفان، دانشگاه سیستان وبلوچستانشاپا
2008-94222588-5014




