بررسی تحول ادراک در رسانه های هنری جدید از نگاه پدیدارشناسی مرلوپونتی
(ندگان)پدیدآور
موسوی لر, اشرف الساداتخبیری, فروغنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانه به عنوان واسطی برای انتقال افکار و اطلاعات، مفهومی گسترده است که همراه با تحولات هر دوره، تغییر کرده و به همین دلیل، تعریف واحد و جامعی برای آن وجود ندارد. در هنر معاصر، رسانههای هنری در مواردی ادغام شده، مرزهای آنها محو گردیده و از دل آنها اشکال جدیدی ظهور کردهاند. پرسش آن است که مخاطبِ انواع هنریِ جدید، به چه نحوی با آنها ارتباط برقرار میکند و امر ادراک اثر هنری چگونه میسر میگردد؟ این مقاله با هدف تبیین تحولات ادراک هنر در رسانههای هنری جدید با رویکرد پدیدارشناسی مرلوپونتی، در پی آن است که معنا و جایگاه مفهوم رسانه در هنر را مورد بررسی قرار داده و نشان دهد، جریانهای مسلط هنری، چگونه مرزبندیهای رسانهها در هنر را تحت شعاع قرار دادهاند. پدیدارشناسی توصیفی، به عنوان رویکرد مقاله، شامل بررسی، تحلیل و توصیف مستقیم رسانه، به نحوی آزاد از پیشفرضهای پیشین است. رویکردی که با مشخصهی عدم تعین هنر معاصر، در تناسب است. این پژوهش یک بررسی توصیفی-تحلیلی از متون و دادههایی است که توضیحدهنده روند تحولِ ادراکِ مخاطبِ آثار هنری در رسانههای جدید هنری است. نتیجهی یافتهها، نشان میدهد که با تغییر کارکرد رسانه در هنر، تجربهی ادراک اثر هنری، امری است که تنها، به واسطه رسانه، میسر نمیشود. رسانههای هنری -که عامل برقراری ارتباط و ادراک هنری بودند- در هنرِ رسانههای جدید، مادیّتزدایی شدهاند و مخاطب، با تجربهی ادراکی خود، اثر را تکمیل میکند.
کلید واژگان
هنر رسانه جدیدادراک هنر
پدیدارشناسی
مرلوپونتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
استاد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایراندانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران، نویسنده مسئول.
شاپا
1607-98682538-256X




