بررسی میزان انطباقپذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفههای سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی از دیدگاه کارکنان
(ندگان)پدیدآور
رحیمی, حمیدمحمدعلیزاده, مجتبی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ویژگیهای محیط تحصیلی دانشگاهی در عصر حاضر بهطور بنیادی متفاوت از گذشته است. دانشگاهها با واقعیتهای جدیدی مانند تحولات تکنولوژیکی، رقابت، رشد توقعات جامعه و دانشجویان، محدودیتهای مالی و رشد فزاینده تغییر روبهرو هستند. این واقعیتهای محیطی برای آموزش عالی بوجود آمده که تشابهی با محیطهای قبلی ندارد و به انواع مختلفی از تخصصها در محیط و اقتصاد جدید نیاز دارد. دانشگاهها دیگر نمیتوانند با ساختارها و راهبردهای قدیمی، دانشجویان را برای محیط جدید آماده کنند و باید به سمت استفاده از متغیرهای مدرن سازمانی حرکت کنند. هدف این پژوهش بررسی انطباقپذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفههای سازمان یادگیرنده، چابک وکوآنتومی بود. نوع پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام کارکنان ستاد مرکزی دانشگاه المصطفی به تعداد حدود 300 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای 168 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه استفاده، و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازمان یادگیرنده 94/0، سازمان چابک 88/0 و سازمان کوانتومی 78/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی، آزمون تی و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار SPSSو Lisrel انجام گردید. نتایج نشان داد که میانگین همه ابعاد سازمان یادگیرنده بجز مؤلفه مهارت فردی از حد متوسط بیشتر، میانگین همه مؤلفههای سازمان کوانتومی از حد متوسط، کمتر و سازمان چابکاز حد متوسط بیشتر بود. همچنین بین سازمان یادگیرنده و سازمان چابک 66/0 همبستگی مثبت و معنادار، بین سازمان یادگیرنده و کوانتومی 22/0 همبستگی مثبت و معنادار و بین سازمان چابک و کوانتومی 11/0 همبستگی مثبت و غیر معنادار وجود دارد.
کلید واژگان
انطباق پذیریدانشگاه و سازمان یادگیرنده
دانشگاه و سازمان چابک
دانشگاه و سازمان کوآنتومی
کارکنان
دانشگاه المصطفی قم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hossein University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
شاپا
2645-42622645-5242
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی رابطۀ بین شایستگی مدیران و مؤلفه های سازمان یاددهنده با اثربخشی مدیریت سازمان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
صیری ولیک بنی, فخرالسادات؛ محمدی شاهد, الهام (انجمن مدیریت آموزشی ایران, 2013-09-01)
-
سازمان یاددهنده: رهیافتی نو در پیش بینی سازمان یادگیرنده:(دیدگاه های اعضای هیئت علمی دانشگاه ها)
عبدلی سلطان احمدی, جواد؛ پاشوی, قاسم؛ زمانی, اصغر (انجمن پژوهش های آموزشی ایران, 2013-05-22)چکیدههدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی رابطه بین مؤلفه های سازمان یاددهنده (انرژیهیجانی، ایده ها، ارزشها، دیدگاه قابل یاددهی و قاطعیت در تصمیم گی ری) با سازمانیادگیرنده و تعیین سهم هر یک از مؤلفههای سازمان ...
-
فرایند تکوین تعارض در سازمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمانهای تابعه
یوسف کلافی, فهمیه؛ رونقی نوتاش, مهناز؛ تنهایی, حسین ابوالحسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال, 2018-02-20)عنوان: فرایند تکوین تعارض در سازمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمانهای تابعه چکیده مقاله حاضر با هدف توسعه و گسترش فهم جامعه شناختی در حوزه تعارضات درون سازمانی در صدد پاسخگویی به تبیین تعارضات درون ...



