• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان انطباق‌پذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی از دیدگاه کارکنان

    (ندگان)پدیدآور
    رحیمی, حمیدمحمدعلیزاده, مجتبی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ویژگیهای محیط تحصیلی دانشگاهی در عصر حاضر به‌طور بنیادی متفاوت از گذشته است. دانشگاه­ها با واقعیت­های جدیدی مانند تحولات تکنولوژیکی، رقابت، رشد توقعات جامعه و دانشجویان، محدودیت­های مالی و رشد فزاینده تغییر روبه­رو هستند. این واقعیت­های محیطی برای آموزش عالی بوجود آمده که تشابهی با محیط­های قبلی ندارد و به انواع مختلفی از تخصص­ها در محیط و اقتصاد جدید نیاز دارد. دانشگاه­ها دیگر نمی­توانند با ساختارها و راهبردهای قدیمی، دانشجویان را برای محیط جدید آماده کنند و باید به سمت استفاده از متغیرهای مدرن سازمانی حرکت کنند. هدف این پژوهش بررسی انطباق­پذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفه­های سازمان یادگیرنده، چابک وکوآنتومی بود. نوع پژوهش، توصیفی­ ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام کارکنان ستاد مرکزی دانشگاه المصطفی به تعداد حدود 300 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه­ای 168 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان­ کوآنتومی استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه استفاده، و پایایی پرسشنامه­ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازمان یادگیرنده 94/0، سازمان چابک 88/0 و سازمان کوانتومی 78/0 برآورد گردید. تحلیل داده­ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی، آزمون تی و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار SPSSو Lisrel  انجام گردید. نتایج نشان داد که میانگین همه ابعاد سازمان یادگیرنده بجز مؤلفه مهارت فردی از حد متوسط بیشتر،  میانگین همه مؤلفه­های سازمان کوانتومی از حد متوسط، کمتر و سازمان چابکاز حد متوسط بیشتر بود. هم­چنین بین سازمان یادگیرنده و سازمان ­چابک 66/0 همبستگی مثبت و معنادار، بین سازمان ­یادگیرنده و ­کوانتومی 22/0 همبستگی مثبت و معنادار و بین سازمان چابک و کوانتومی 11/0 همبستگی مثبت و غیر معنادار وجود دارد.
    کلید واژگان
    انطباق پذیری
    دانشگاه و سازمان یادگیرنده
    دانشگاه و سازمان چابک
    دانشگاه و سازمان کوآنتومی
    کارکنان
    دانشگاه المصطفی قم

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین(ع)
    Imam Hossein University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

    شاپا
    2645-4262
    2645-5242
    URI
    https://jkm.ihu.ac.ir/article_204863.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/249657

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی رابطۀ بین شایستگی مدیران و مؤلفه های سازمان یاددهنده با اثربخشی مدیریت سازمان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان 

      صیری ولیک بنی, فخرالسادات؛ محمدی شاهد, الهام (انجمن مدیریت آموزشی ایران, 2013-09-01)

    • سازمان یاددهنده: رهیافتی نو در پیش بینی سازمان یادگیرنده:(دیدگاه های اعضای هیئت علمی دانشگاه ها) 

      عبدلی سلطان احمدی, جواد؛ پاشوی, قاسم؛ زمانی, اصغر (انجمن پژوهش های آموزشی ایران, 2013-05-22)
      چکیدههدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی رابطه بین مؤلفه های سازمان یاددهنده (انرژیهیجانی، ایده ها، ارزشها، دیدگاه قابل یاددهی و قاطعیت در تصمیم گی ری) با سازمانیادگیرنده و تعیین سهم هر یک از مؤلفههای سازمان ...

    • فرایند تکوین تعارض در سازمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان‌های تابعه 

      یوسف کلافی, فهمیه؛ رونقی نوتاش, مهناز؛ تنهایی, حسین ابوالحسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال, 2018-02-20)
      عنوان: فرایند تکوین تعارض در سازمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان‌های تابعه چکیده مقاله حاضر با هدف توسعه و گسترش فهم جامعه شناختی در حوزه تعارضات درون سازمانی در صدد پاسخگویی به تبیین تعارضات درون ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب