ارائه الگویی برای ایجاد نقشه دانش مراکز رشد علم و فناوری مبتنی بر نقشههای فرآیند (مطالعه موردی: مراکز رشد علم و فناوری دانشگاهی)
(ندگان)پدیدآور
میر محمد صادقی, سید علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله با بررسی و تحلیل جامع نقشههای دانش سازمان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی مدیریت دانش، الگویی برای تدوین نقشه دانش مراکز رشد علم و فناوری توسعه داده شده-است. بدین منظور در ابتدا پژوهشهای انجام شده در طی سال های 1998 تا 2018 میلادی مورد بررسی قرار گرفته و الگوهای مختلف تدوین نقشه دانش و عوامل اثر گذار بر تدوین آن با تحلیل محتوا استخراج گردیدهاست. از سوی دیگر با مطالعه ویژگیهای مراکز رشد علم و فناوری، عوامل اثر گذار بر تدوین نقشههای دانشی این مراکز بادر نظر گرفتن تاثرگذارترین عوامل تدوین نقشه دانش از نظر فراوانی و تناوب در پژوهشهای محققان شناسایی شده است. سپس یک الگوی کاربردی تدوین نقشه دانش با در نظر گرفتن این عوامل، در هفت گام اساسی و متناسب با ویژگیهای مراکز رشد و مبنتی بر نقشه فرآیند این مراکز، طراحی گردید. برای پیاده سازی گام-های پیشنهادی تدوین نقشه دانش مراکز رشد، کاربرگهای متناظر تهیه شده که مسیر و نحوه تدوین نقشه دانش را به صورت اجرایی و عملیاتی در این مراکز بهطور مشخص نشان میدهد. در پایان این الگوی تدوین نقشه دانش برای بخش خدمات پشتیبانی مرکز رشد علم و فناوری دانشگاه مورد مطالعه به عنوان پایلوت تهیه شده است.
کلید واژگان
مدیریت دانشنقشه دانش
نقشه فرآیند
مراکز رشد علم و فناوری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hossein University
سازمان پدید آورنده
سرپرست گروه صنایع دانشگاه امام حسین(ع)شاپا
2645-42622645-5242



