ترسیم نقشه فازی عناصر کیفی ریسکهای پیادهسازی مدیریت دانش
(ندگان)پدیدآور
نظرپوری, امیرهوشنگآزادی, محمد حسینباقرزاده خداشهری, راضیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروز سازمانها متوجه شدهاند که دانش یک منبع باارزش است که بایستی مدیریت شود در پژوهش حاضر تلاش شده، ریسکهای پیادهسازی مدیریت دانش شناسایی و با استفاده از مفهوم مدل شکاف، روش نوینی برای ارزیابی ریسکهای پیادهسازی ارائه شود. روش پژوهش، هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی است. جامعه آماری را 12 نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان فعال شهر شیراز تشکیل میدهند. برای یافتن مؤلفههای بحرانی موفقیت و شکست از مفهوم مدل شکاف و ترسیم نقشه فازی نوع دوم برای ارزیابی ریسکها استفاده شد. نتایج نشان داد عدم توانمندسازی، عدمحمایت مدیریت ارشد، چالش گسترش روزافزون تجارت، ترس از احمق فرض شدن، کمبود انگیزه، کمبود نرخ مشارکت، ترس از دست دادن مالکیت دانش و ایجاد سیستم و منابع اطلاعاتی متعدد و غیر ضرور، از مهمترین عوامل حیاتی موفقیت و کمبود اعتماد، زیرساخت فنی، تمرکز در محدوده مرزها، چالش سیاسی، منسوخ بودن محتوی بعضی از دورههای آموزشی، ابهام در سیستم و مشکلات ارتباطی، از مهمترین عوامل شکست شرکت های دانش بنیان در پیاده سازی مدیریت دانش در شهر شیراز هستند. در این راستا ایجاد فرهنگ همکاری، انجام ممیزی دانش، سازماندهی دانش، ایجاد چک لیستی از ویژگیهای کلیدی، برقراری ارتباط بین افراد و دانش، پاداش و انگیزش، چالش سیاسی، برگزاری دوره های آموزشی هدفمند میتوانند پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان را تسهیل کنند.
کلید واژگان
موانع مدیریت دانششرکت های دانشبنیان
ارزیابی ریسک
اعداد فازی نوع دوم
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hossein University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
شاپا
2645-42622645-5242



