نقش فرایندهای مدیریت دانش در دستیابی به اهداف شرکتهای بیمه
(ندگان)پدیدآور
خسروی, ابوالفضلامیری, غلامرضاامیری, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در اقتصاد، دانش بهعنوان مهمترین تولید محسوب میشود و از آن بهعنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها نام برده میشود. همچنین اثربخشی سازمانی را میزان دستیابی به اهداف سازمانی میدانند. هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت دانش و فرایندهای آن بر اثربخشی سازمانی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی به روش پیمایشی بوده و جامعه آماری مدیران تمام شعب شرکتهای بیمه شهر اصفهان که بهصورت نمونهگیری سرشماری با حجم 72 نفر انتخاب شدند، بودند. برای جمعآوری داده از دو پرسشنامه با طیف لیکرت و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که 857/0 درصد از پراکندگی اثربخشی سازمانی مربوط به فرایندهای مدیریت دانش است. نتایج آماری تأثیر تمام ابعاد مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی به جر کاربرد دانش را تأیید نمود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش نتیجه میگیریم که طراحی ساختار دانشمدار در سطوح شرکتهای بیمه در شهر اصفهان، در بهبود وضعیت اثربخشی این شرکتها مؤثر خواهد بود.
کلید واژگان
اثربخشی سازمانیشرکتهای بیمه
فرایندهای مدیریت دانش
مدیریت دانش
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمدرس گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران
کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2476-387X2476-423X




