طراحی برنامه آموزشی مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه به منظور بهبود ادراک دیداری فضایی (مؤلفه هماهنگی چشم و دست) دانشآموزان با اختلال ریاضی و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزش سنتی
(ندگان)پدیدآور
فرهنگ رنجبر, مهرنوشدرتاج, فریبرزسعدی پور, اسماعیلدلاور, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام پژوهش طراحی برنامه آموزشی مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه به منظور بهبود ادراک دیداری فضایی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزش سنتی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره اول ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۹۶ بوده است. حجم نمونه شامل 45 نفر به روش نمونهگیری هدفمند که در سه گروه 15 نفری (گروه برنامه آموزشی، گروه سنتی و گروه کنترل) جای گرفتند. ابزار پژوهش شامل آزمون ادراک دیداری فضایی فراستیگ و برنامه آموزشی مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه بوده و از آزمون شاپیروویلک، تی مستقل و کواریانس برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در سطح 001/0 معنادار و آموزش از طریق متد برنامه آموزشی مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه بر بهبود ادراک دیداری فضایی دانشآموزان مؤثر بوده است. مقایسه میانگینهای تعدیل شده نمرات ادراک دیداری- فضایی گروههای سنتی با برنامه آموزشی اختلاف نمره 130/11 نمرهای را نشان میدهد که در سطح 001/0 معنادار و نشان از اثرگذاری بیشتر آموزش از طریق برنامه آموزشی نسبت روش سنتی است.
کلید واژگان
برنامه آموزشی رایانهایاختلال ریاضی
ادراک دیداری فضایی
هماهنگی چشم و دست
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علامه طباطباییاستاد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی




