• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تأثیر روش های چند حسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام در بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان نارساخوان‌

    (ندگان)پدیدآور
    کاکاوند, علیرضادمرچلی, نسیمشیرمحمدی, فرهاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    180.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی چندحسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام بر عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان پسر و دختر پایه دوم و سوم ابتدایی بود. روش پژوهش از نوع شبه­آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) با پیش­آزمون و پس­آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان نارساخوان مراجعه­کننده به مرکز اختلالات یادگیری ابن­سینا شهر کرج بود که به شیوه نمونه­گیری تمام شمار 21 نفر گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (7  نفر روش فرنالد، 7  نفر روش اورتون-گیلینگهام و 7 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. سپس آزمون تشخیصی خواندن شفیعی و همکاران روی هر سه گروه به عنوان پیش­آزمون اجرا گردید. دو گروه آزمایش به مدت 7 جلسه 30 دقیقه­ای به طور انفرادی با روش­های چند حسی فرنالد و اورتون -گیلینگهام آموزش دیدند و در پایان مداخلات، آزمون تشخیصی خواندن روی هر سه گروه اجرا گردید و خطای خواندن سه گروه در پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مقایسه شد. یافته­ها نشان داد مداخله روش فرنالد و اورتون-گیلینگهام منجر به تفاوت معنی­دار بین دو گروه آزمایش و گواه شده است. مقایسه­های زوجی نشان داد که بین میانگین نمرات پس­آزمون خواندن دو گروه فرنالد و اورتون-گیلینگهام نیز تفاوت معنی­داری وجود دارد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش روش فرنالد نسبت به روش اورتون-گیلینگهام  بر عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان سودمندتر است.
    کلید واژگان
    روش فرنالد
    روش اورتون-گیلینگهام
    عملکرد خواندن
    نارساخوان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-10-23
    1396-08-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
    کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
    کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2017.579
    http://jld.uma.ac.ir/article_579.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247781

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب