نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاکاوند, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorدمرچلی, نسیمfa_IR
dc.contributor.authorشیرمحمدی, فرهادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:46:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:46:39Z
dc.date.available1399-07-09T03:46:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:46:39Z
dc.date.issued2017-10-23en_US
dc.date.issued1396-08-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-20en_US
dc.date.submitted1396-08-29fa_IR
dc.identifier.citationکاکاوند, علیرضا, دمرچلی, نسیم, شیرمحمدی, فرهاد. (1396). مقایسه تأثیر روش های چند حسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام در بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان نارساخوان‌. ناتوانی های یادگیری, 7(1), 100-118. doi: 10.22098/jld.2017.579fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22098/jld.2017.579
dc.identifier.urihttp://jld.uma.ac.ir/article_579.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247781
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی چندحسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام بر عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان پسر و دختر پایه دوم و سوم ابتدایی بود. روش پژوهش از نوع شبه­آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) با پیش­آزمون و پس­آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان نارساخوان مراجعه­کننده به مرکز اختلالات یادگیری ابن­سینا شهر کرج بود که به شیوه نمونه­گیری تمام شمار 21 نفر گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (7  نفر روش فرنالد، 7  نفر روش اورتون-گیلینگهام و 7 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. سپس آزمون تشخیصی خواندن شفیعی و همکاران روی هر سه گروه به عنوان پیش­آزمون اجرا گردید. دو گروه آزمایش به مدت 7 جلسه 30 دقیقه­ای به طور انفرادی با روش­های چند حسی فرنالد و اورتون -گیلینگهام آموزش دیدند و در پایان مداخلات، آزمون تشخیصی خواندن روی هر سه گروه اجرا گردید و خطای خواندن سه گروه در پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مقایسه شد. یافته­ها نشان داد مداخله روش فرنالد و اورتون-گیلینگهام منجر به تفاوت معنی­دار بین دو گروه آزمایش و گواه شده است. مقایسه­های زوجی نشان داد که بین میانگین نمرات پس­آزمون خواندن دو گروه فرنالد و اورتون-گیلینگهام نیز تفاوت معنی­داری وجود دارد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش روش فرنالد نسبت به روش اورتون-گیلینگهام  بر عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان سودمندتر است.fa_IR
dc.format.extent180
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.publisherUniversity of Mohaghegh Ardabilien_US
dc.relation.ispartofناتوانی های یادگیریfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Learning Disabilitiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22098/jld.2017.579
dc.subjectروش فرنالدfa_IR
dc.subjectروش اورتون-گیلینگهامfa_IR
dc.subjectعملکرد خواندنfa_IR
dc.subjectنارساخوانfa_IR
dc.titleمقایسه تأثیر روش های چند حسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام در بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان نارساخوان‌fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بین المللی امام خمینی رهfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue1
dc.citation.spage100
dc.citation.epage118


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد