| dc.contributor.author | کاکاوند, علیرضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | دمرچلی, نسیم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | شیرمحمدی, فرهاد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:46:39Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:46:39Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T03:46:39Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T03:46:39Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-10-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-08-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-11-20 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-08-29 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | کاکاوند, علیرضا, دمرچلی, نسیم, شیرمحمدی, فرهاد. (1396). مقایسه تأثیر روش های چند حسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری, 7(1), 100-118. doi: 10.22098/jld.2017.579 | fa_IR | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22098/jld.2017.579 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jld.uma.ac.ir/article_579.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247781 |  | 
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی چندحسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر و دختر پایه دوم و سوم ابتدایی بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری ابنسینا شهر کرج بود که به شیوه نمونهگیری تمام شمار 21 نفر گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (7  نفر روش فرنالد، 7  نفر روش اورتون-گیلینگهام و 7 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. سپس آزمون تشخیصی خواندن شفیعی و همکاران روی هر سه گروه به عنوان پیشآزمون اجرا گردید. دو گروه آزمایش به مدت 7 جلسه 30 دقیقهای به طور انفرادی با روشهای چند حسی فرنالد و اورتون -گیلینگهام آموزش دیدند و در پایان مداخلات، آزمون تشخیصی خواندن روی هر سه گروه اجرا گردید و خطای خواندن سه گروه در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مقایسه شد. یافتهها نشان داد مداخله روش فرنالد و اورتون-گیلینگهام منجر به تفاوت معنیدار بین دو گروه آزمایش و گواه شده است. مقایسههای زوجی نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون خواندن دو گروه فرنالد و اورتون-گیلینگهام نیز تفاوت معنیداری وجود دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش روش فرنالد نسبت به روش اورتون-گیلینگهام  بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان سودمندتر است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 180 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Mohaghegh Ardabili | en_US | 
| dc.relation.ispartof | ناتوانی های یادگیری | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Learning Disabilities | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22098/jld.2017.579 |  | 
| dc.subject | روش فرنالد | fa_IR | 
| dc.subject | روش اورتون-گیلینگهام | fa_IR | 
| dc.subject | عملکرد خواندن | fa_IR | 
| dc.subject | نارساخوان | fa_IR | 
| dc.title | مقایسه تأثیر روش های چند حسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشگاه بین المللی امام خمینی ره | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 7 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 100 |  | 
| dc.citation.epage | 118 |  |