بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی استان قزوین
(ندگان)پدیدآور
کیانی, احمدرضااسدی, مسعودمحمدی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان دوره ابتدایی استان قزوین انجام شد. کلیهی دانش آموزان دختر و پسر پایههای سوم و چهارم ابتدایی استان قزوین جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تعداد 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون های بندر گشتالت، هوش کتل، آندره ری، آزمون های خواندن، نوشتن و ریاضی و پرسشنامه محقق ساختهی تاریخچه رشدی بود. نتایج آزمون خیدو نشان داد که رابطهی معنادار بین آسیب مغزی و ابتلا به اختلال یادگیری وجود دارد. هم چنین آزمون خیدو نشان داد که بین ابتلاء مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری، سطح تحصیلات والدین، نسبت فامیلی والدین آزمودنیها و ابتلاء به اختلال یادگیری رابطهی معناداری وجود ندارد. آزمون tگروههای مستقل نشان داد که بین آسیب مغزی، برتری جانبی، ادراک بینایی و حافظه دیداری دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که آسیب مغزی، ادراک دیداری، تأخیر در تنفس و استفاده از فورسپس توانستند در 4 گام حدود 57 درصد واریانس مربوط به اختلال یادگیری را تبیین کنند.
کلید واژگان
اختلالات یادگیریدانش آموزان مقطع ابتدایی
استان قزوین
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلیدکتری مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان قزوین




