• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی استان قزوین

    (ندگان)پدیدآور
    کیانی, احمدرضااسدی, مسعودمحمدی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    253.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پ‍ژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان  دوره ابتدایی استان قزوین انجام شد. کلیه­ی دانش آموزان دختر و پسر پایه­های سوم و چهارم ابتدایی استان قزوین جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تعداد 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون های بندر گشتالت، هوش کتل، آندره ری، آزمون های خواندن، نوشتن و ریاضی و پرسشنامه محقق ساخته­ی تاریخچه رشدی بود. نتایج آزمون خی­دو نشان داد که رابطه­ی معنادار بین آسیب مغزی و ابتلا به اختلال یادگیری وجود دارد. هم چنین آزمون خی­دو نشان داد که بین ابتلاء مادر به بیماری­های عفونی در دوران بارداری، سطح تحصیلات والدین، نسبت فامیلی والدین آزمودنی­ها و ابتلاء به اختلال یادگیری رابطه­ی معناداری وجود ندارد. آزمون tگروه­های مستقل نشان داد که بین آسیب مغزی، برتری جانبی، ادراک بینایی و حافظه دیداری دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی تفاوت معنا­داری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که آسیب مغزی، ادراک دیداری، تأخیر در تنفس و استفاده از فورسپس توانستند در 4 گام حدود 57 درصد واریانس مربوط به اختلال یادگیری را تبیین کنند.
    کلید واژگان
    اختلالات یادگیری
    دانش آموزان مقطع ابتدایی
    استان قزوین

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
    دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی
    رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان قزوین

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2017.561
    http://jld.uma.ac.ir/article_561.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247773

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب