اثربخشی توانبخشی یکپارچگی حسی- حرکتی بر بهبود علائم کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی
(ندگان)پدیدآور
پوشنه, کامبیزمهوش ورنوسفادرانی, عباسپرهون, کمالغفوری, مبینانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی یکپارچگی حسی- حرکتیبر بهبود علائم کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی انجام شد. این پژوهش با یک طرح شبه تجربی، با روش طرحهای تک آزمودنی A-B با گروه کنترل و دسته درون سریها انجام شد. از بین دانشآموزان پایه دوم تا پنجم مدارس شهر ری، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 8 دانشآموز مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه مداخله توان بخشی حسی - حرکتی با تاکید بر حس های عمقی و دهلیزی دریافت و به منظور بررسی تأثیر مداخلات از آزمون دیداری - فضایی آندره ری و آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اُزرتسکی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، هم در سطح بین فردی و زوجهای همتا و هم بهصورت گروهی با استفاده از محاسبه درصد بهبودی و اندازه اثر صورت گرفت. تحلیلهای آماری نشان داد که آزمودنیهای گروه آزمایش، نسبت به خط پایه، در نمرهها تغییر و بهبودی نشان دادند. این یافتهها حاکی از این است که توانبخشی یکپارچگی حسی- حرکتی بر بهبود نشانههای ناتوانی یادگیری غیرکلامی کودکان تأثیر دارد.
کلید واژگان
یکپارچگی حسیحرکتی
ناتوانی یادگیری غیرکلامی
عملکرد دیداری – فضایی
عملکرد حسی- حرکتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران




