• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی توان‌بخشی یکپارچگی حسی- حرکتی بر بهبود علائم کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی

    (ندگان)پدیدآور
    پوشنه, کامبیزمهوش ورنوسفادرانی, عباسپرهون, کمالغفوری, مبینا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    223.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی یکپارچگی حسی- حرکتیبر بهبود علائم کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی انجام شد. این پژوهش با یک طرح شبه تجربی، با روش طرح‌های تک آزمودنی  A-B با گروه کنترل و دسته درون سری‌ها انجام شد. از بین دانش‌آموزان پایه دوم تا پنجم مدارس شهر ری، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 8 دانش‌آموز مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه مداخله توان بخشی حسی - حرکتی با تاکید بر حس های  عمقی و دهلیزی دریافت و به ‌منظور بررسی تأثیر مداخلات از آزمون دیداری - فضایی آندره ری و آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اُزرتسکی استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش، هم در سطح بین فردی و زوج‌های همتا و هم به‌صورت گروهی با استفاده از محاسبه درصد بهبودی و اندازه اثر صورت گرفت. تحلیل‌های آماری نشان داد که آزمودنی‌های گروه آزمایش، نسبت به خط پایه، در نمره‌ها تغییر و بهبودی نشان دادند. این یافته‌ها حاکی از این است که توان‌بخشی یکپارچگی حسی- حرکتی بر بهبود نشانه‌های ناتوانی یادگیری غیرکلامی کودکان تأثیر دارد.
    کلید واژگان
    یکپارچگی حسی
    حرکتی
    ناتوانی یادگیری غیرکلامی
    عملکرد دیداری – فضایی
    عملکرد حسی- حرکتی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
    کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران

    URI
    http://jld.uma.ac.ir/article_482.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247756

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب