• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    علیزاده فرد, سوسنمحتشمی, طیبهتدریس تبریزی, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    222.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مادران، بر افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کاهش استرس والدگری مادران آنهاست.  این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر مشهد با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامه‌ی استرس والدگری آبدین و مهارت‌های اجتماعی ماتسون به­عنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس مادران گروه آزمایش 12 جلسه در برنامه‌ی آموزش والدین شرکت کردند. بعد از اجرای پس آزمون، اندازه‌های پیش آزمون و پس آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها نشان دهنده‌ی کاهش معنادار استرس والدگری مادران و افزایش معنادار مهارت‌های اجتماعی کودکان آنها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. این یافته‌ها اثر بخشی برنامه آموزش والدین در کاهش استرس مادران و افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری را مورد تائید قرار می­دهد.
    کلید واژگان
    برنامه‌ی آموزش والدین
    استرس والدگری
    مهارت‌های اجتماعی
    ناتوانی یادگیری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-04-20
    1395-02-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور
    کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور
    کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور

    URI
    http://jld.uma.ac.ir/article_415.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247735

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب