اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری
(ندگان)پدیدآور
علیزاده فرد, سوسنمحتشمی, طیبهتدریس تبریزی, معصومهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مادران، بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کاهش استرس والدگری مادران آنهاست.  این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر مشهد با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامهی استرس والدگری آبدین و مهارتهای اجتماعی ماتسون بهعنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس مادران گروه آزمایش 12 جلسه در برنامهی آموزش والدین شرکت کردند. بعد از اجرای پس آزمون، اندازههای پیش آزمون و پس آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشان دهندهی کاهش معنادار استرس والدگری مادران و افزایش معنادار مهارتهای اجتماعی کودکان آنها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. این یافتهها اثر بخشی برنامه آموزش والدین در کاهش استرس مادران و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری را مورد تائید قرار میدهد.
کلید واژگان
برنامهی آموزش والدیناسترس والدگری
مهارتهای اجتماعی
ناتوانی یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور




