| dc.contributor.author | علیزاده فرد, سوسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | محتشمی, طیبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | تدریس تبریزی, معصومه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:46:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:46:31Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:46:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:46:31Z | |
| dc.date.issued | 2016-04-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-05-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-02-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علیزاده فرد, سوسن, محتشمی, طیبه, تدریس تبریزی, معصومه. (1395). اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری, 5(3), 89-107. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://jld.uma.ac.ir/article_415.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247735 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مادران، بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کاهش استرس والدگری مادران آنهاست. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر مشهد با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامهی استرس والدگری آبدین و مهارتهای اجتماعی ماتسون بهعنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس مادران گروه آزمایش 12 جلسه در برنامهی آموزش والدین شرکت کردند. بعد از اجرای پس آزمون، اندازههای پیش آزمون و پس آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشان دهندهی کاهش معنادار استرس والدگری مادران و افزایش معنادار مهارتهای اجتماعی کودکان آنها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. این یافتهها اثر بخشی برنامه آموزش والدین در کاهش استرس مادران و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری را مورد تائید قرار میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 222 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.publisher | University of Mohaghegh Ardabili | en_US |
| dc.relation.ispartof | ناتوانی های یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Learning Disabilities | en_US |
| dc.subject | برنامهی آموزش والدین | fa_IR |
| dc.subject | استرس والدگری | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | ناتوانی یادگیری | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 89 | |
| dc.citation.epage | 107 | |