مقایسهی حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی در دانشآموزان با و بدون نارسانویسی
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدشربتی, انوشیرواننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی در دانشآموزان با و بدون نارسانویسی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مقطع ابتدایی عادی و نارسانویس شهرستان رضوان شهر بودند که از این بین تعداد 90 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در دو گروه جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی استفاده شد و در نهایت اطلاعات بدست آمده توسط نرمافزار SPSS19  و از طریق روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین دو گروه از دانشآموزان در متغیرهای حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). به طوری که حساسیت اضطرابی در دانشآموزان نارسانویس بیشتر از دانشآموزان عادی است. همچنین عملکرد شناختی در دانشآموزان نارسانویس کمتر از دانشآموزان عادی بود. بنابراین توجه به برنامههای آموزشی و خدمات مشاورهای برای کاهش مشکلات روان شناختی دانشآموزان نارسانویس از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کلید واژگان
حساسیت اضطرابیعملکرد شناختی
دانشآموزان
نارسانویسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili




