اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب- روانشناختی
(ندگان)پدیدآور
عابدی, احمدکاظمی, فرشتهشوشتری, مژگاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب- روانشناختی انجام گرفته است. جامعهی آماری پژوهش شامل کودکان 6 ساله مبتلا به اختلال یادگیری عصب – روانشناختی پیش از دبستان شهر اصفهان بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 نفر کودک با ناتوانی یادگیری عصب- روان شناختی از میان جامعهی آماری به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی به گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). روش پژوهش آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون عصب- روان شناختی نپسی، مقیاس هوش کودکان پیشدبستانی وکسلر و آزمون تشخیص کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری عصب – روانشناختی بود. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری(مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب- روانشناختی مؤثر میباشد. بنابراین، اگر بتوان به غنیسازی محیط و بسترسازی برای بازیهای گروهی و حرکتی اقدام نمود، احتمالاً به رشد و بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان کمک خواهد شد.
کلید واژگان
عصب روانشناختیناتوانی یادگیری
ورزش ایروبیک
کارکردهای اجرایی
توجه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانکارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان




