مقایسهی اثر بخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چند رسانهای بر اختلال املا
(ندگان)پدیدآور
مرادی, شهابمحمد رضایی, علیکیان ارثی, فرحنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اختلال املاء یکی از شایع ترین اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان می باشد که سی درصد از تمام اختلال های یادگیری را به خود اختصاص داده است. این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چندرسانهای بر اختلال املا انجام شده است. روش پژوهش از نوع پژوهشهای آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل است. پس از تهیه ابزارهای لازم برای این پژوهش یعنی نرمافزار آموزش املا ساخته شده خوش خلق و آزمون املای کریمی و آزمون هوش وکسلر برای کودکان، تعداد 39 نفر دانشآموز دختر پایهب سوم ابتدایی با روش نمونهگیری چندمرحلهای از بین مدارس شهر سمنان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه 13 نفری جایگزین شدند. یک گروه تحت اجرای متغیر مستقل آموزش مستقیم و گروه دوم تحت اجرای متغیر مستقل آموزش چندرسانه ای قرار گرفتند و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. پس از جمع آوری نمره های املای دانش آموزان هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و به روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مستقیم و آموزش چند رسانه ای به طور معناداری بر بهبود اختلال املاء اثر بخش بوده است. همچنین آموزش مستقیم از آموزش چند رسانه ای اثربخش تر بود.
کلید واژگان
اختلال املاآموزش مستقیم
آموزش چند رسانه ای
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه سمناناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان




