مقایسه ی ادراک دیداری حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندرگشتالت
(ندگان)پدیدآور
نظری, سمیهسیاحی, حیدرافروز, غلامعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایس هی توانایی های ادراک دیداری  حرکتی کودکان عادی و دارای اختلالیادگیری و ارزیابی قابلیت این آزمون بندر گشتالت در غربالگری اختلالات یادگیری بود. در این زمینه ازبین مراجعان به مراکز اختلال یادگیری شهر اهواز در سال 90  1389 ، با روش نمونه گیری هدفمند 52کودک دارای اختلال یادگیری و 52 کودک عادی به وسیله ی همتا کردن جنس، سن، پایه تحصیلی وگروه زبانی(یک زبانه، دوزبانه عربی  فارسی) انتخاب گردید. و آزمون بندر گشتالت به شکل انفرادی بر(MANOVA) روی نمونه ی آماری اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داد هها از تحلیل واریانس چند راههاستفاده شد. نتایج نشان داد که بین ارتکاب به خطای نوع تحریف، ترکیب، تداوم و چرخش، کل خطاها وبهره ادراک دیداری  حرکتی در هر دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. لذا به نظر می رسد آزمون بندرگشتالت قابلیت غربالگری اختلالات یادگیری را به ویژه از پایه ی دوم تحصیلی به بالا دارا باشد.
کلید واژگان
ادراک دیداری حرکتیتست بندر گشتالت
اختلال یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
مدرس روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان رسول اکرم اهوازمدرس رواشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
استاد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران




