مرور دوره 16, شماره 30 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
-
تحلیل ساختاری قصه فیروز شاه (داراب نامه بیغمی)
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)رمانس داراب نامه ( قصه فیروزشاه) توسط «مولانا محمّد بیغمی» روایت و به قلم محمود دفتر خوان در سال 878 هـ .در تبریز کتابت شده است. پیشتر به ساختار این گونه آثار کمتر توجه می شد؛ در حالی که سرمایه عظیمی از مسائل فرهنگی و ادبی ...
-
بررسی خوف و رجا از دیدگاه عرفانی امام محمدّ غزّالی و جلالالدّین مولوی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)«خوف و رجا» از احوال عرفانی است که مثل دو بال سالک را هم از خواهشهای نفسانی دور میکند و هم باعث امید او به وصال میگردد. غزّالی خوف را نتیجۀ معرفت بنده به عظمت پروردگار و خطرات نفس اماره میداند. او فقط درجۀ معتدل خوف ...
-
آنیمای معشوق در غزل های عطار بر پایۀ نقد کهن الگویی یونگ
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)کهنالگوی آنیما، یکی از اصطلاحات بنیادی در روانشناسی یونگ است که در ناخودآگاه فردی و جمعی نوع بشر جای گرفته و تجسم تمامی گرایشهای زنانه در روح مردبه شمار میرود. یکی از نمودگاههای اصلی ناخودآگاه بشری و به تبع آن، آنیما، هنر ...
-
بررسی الگوهای روایت در غزل سعدی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)سعدی فرمانروای ملک سخن است، چراکه علاوه بر گلستان و بوستان در غزلسرایی نیز جزء سرآمدان شعر فارسی است. آشنایی سعدی با حکایتپردازی سبب شده است که بعضی از غزلهای او رنگی روایی به خود بگیرند. این مقاله بر آن است که ساختار ...
-
بررسی ساختاری قصاید خاقانی بر پایۀ الگوی زبان شناختی لیچ
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)آشناییزدایی و نقد ساختاری - ویژگیهایی که زبان ادبی را از زبان مرسوم متمایز میسازد- از اساسیترین مفاهیم مطرح شده در نظریۀ فرمالیستهای روسی است که شیوهای علمی و متداول برای بررسی ویژگیهای هنری آثار ادبی میباشد. جفری لیچ ...
-
شیوههای متناقضنمایی در غزلهای سنایی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)متناقضنمایی یکی از برجستهترین روشهای تشخّص بخشیدن به زبان است که در ادب فارسی بیشتر ریشه در آرای صوفیه و شطحیات آنان دارد. متناقضنمایی در زبان فارسی برابر اصطلاح انگلیسی پارادوکس است. این عنصر بلاغی، اگرچه از نگاه ...
-
عبرتهای عاشورایی در ادب آیینی معاصر
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)نهضت عاشورا یکی از مهمترین وقایع زنده و پویای تاریخ اسلام است. بسیاری از شاعران و سخنوران در سرودههای خود با تأثیر از آن، جانهای تشنة مشتاقان و طالبان حقّ را سیراب نموده-اند؛ بهطوریکه امروز ما با اقبال گستردة شاعران در ...
-
مقایسۀ روایتشناسی در دو منظومۀ غنایی اثر نظامی بر اساس الگوی گرماس
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)روایتشناسی از موضوعات جدید در عرصۀ ادبیات است و فرمالیستهای روسی نخستین گروهی بودند که در زمینۀ روایت مطالعات اساسی و گستردهای انجام دادند. در این میان آلژیرداس ژولین گرماس از نظریّهپردازان مطرح است که الگوی کنشی، ...
-
فیضی فیاضی و غزل غنایی وی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)فیضی فیاّضی از فارسیسرایان بزرگ هندوستان و از پایهگذاران و پیشگامان سبک هندی است که در همة قالبهای شعری اعم از قصیده، غزل، مثنوی و.... هنرنمایی کرده است .سرودههای او گنجینة پرباری برای بررسیهای گوناگون ادبی، زبانی، فرهنگی ...
-
مقایسه ی «عشق پدرانه» در شعر « احمد شاملو» و «نزار قبانی»؛ با تکیه بر آراء «اریک فروم»
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)احمدشاملو طبق اشارات سرودههایش، از پدر خود دوری جستهاست .پدر شاملو به واسطهی نظامی بودن ارتباط عمیقی با رژیم سابق داشته و نمایندهی نسلی است که فرزندان خود را از هرگونه مبارزه و تلاش برای تغییر میترسانند و تسلیم وضع موجود ...
-
کهن الگوی عشق در نما یشنا مه سلطان ما ر بهرام بیضا یی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)یونـگ در مکتـب روان شناسی خود، محتوا و درون مایه ناخودآگاه جمعی را کهـنالگـو می داند . عشق یکی ازبرجسته ترین کهن الگوهای روان بشر است که از دیرباز، ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است، اساطیر و متون ادب فارسی ، عرصـۀ ...
-
تأمّلی بر کارکرد معنایی و بلاغی تلمیح در غزل سعدی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)تلمیح به عنوان یکی از شگردهای بلاغی که هم در حوزۀ موسیقی معنوی و هم جزو مجموعۀ تصویر قابل بررسی است، همواره نقشی مهم و مؤثّر در القای عواطف و آفرینش تصاویر ادبی؛ بخصوص در حوزۀ شعر داشته است. ویژگی قابل توجّه تلمیح آن است ...



