دوره 16, شماره 30

 

ارسال های اخیر

  • شیوه‌های متناقض‌نمایی در غزل‌های سنایی 

    مهدی‌نیاچوبی, سید محسن؛ ستاری, رضا (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    متناقض­نمایی یکی از برجسته­ترین روش­های تشخّص بخشیدن به زبان است که در ادب فارسی بیش­تر ریشه در آرای صوفیه و شطحیات آنان دارد. متناقض­نمایی در زبان فارسی برابر اصطلاح انگلیسی پارادوکس است. این عنصر بلاغی، اگرچه از نگاه ...

  • مقایسۀ روایت‌شناسی در دو منظومۀ غنایی اثر نظامی بر اساس الگوی گرماس 

    نصیری افراپلی, عذرا؛ اسعد, محمدرضا؛ عزیزی, مجید (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    روایت‎شناسی‎ از موضوعات جدید در عرصۀ ادبیات است و فرمالیست‏های روسی نخستین گروهی بودند که در زمینۀ روایت مطالعات اساسی و گسترده‎ای انجام دادند. در این میان آلژیرداس ژولین گرماس از نظریّه‎‎پردازان مطرح است که الگوی کنشی، ...

  • بررسی خوف و رجا از دیدگاه عرفانی امام محمدّ غزّالی و جلال‌الدّین مولوی 

    منصوری آلهاشم, سمانه؛ محرمی, رامین؛ اسداللهی, خدابخش (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    «خوف و رجا» از احوال عرفانی است که مثل دو بال سالک را هم از خواهش­های نفسانی دور می­کند و هم باعث امید او به وصال می­گردد. غزّالی خوف را نتیجۀ معرفت بنده به عظمت پروردگار و خطرات نفس اماره می­داند. او فقط درجۀ معتدل خوف ...

  • تحلیل ساختاری قصه فیروز شاه (داراب نامه بیغمی) 

    محمدابراهیمی, آسیه؛ شریفی, غلامحسین (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    رمانس داراب نامه ( قصه فیروزشاه) توسط «مولانا محمّد بیغمی» روایت و به قلم محمود دفتر خوان در سال 878 هـ .در تبریز کتابت شده است. پیشتر به ساختار این گونه آثار کمتر توجه می شد؛ در حالی که سرمایه عظیمی از مسائل فرهنگی و ادبی ...

  • حیرت عصیانی اعصار (اعتراض و عصیان خیامی در شعر م.امید) 

    نظری, نجمه؛ شریفیان, مهدی؛ خسروی, ناهید (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    تأملات یا اندیشه‌های خیامی از زمان رودکی تا دوره‌ی معاصر در شعر فارسی رواج داشته‌‌است. شک و پرسش‌‌های فلسفی، اعتراض و عصیان، تأکید بر ناپایداری عمر و ناگزیری مرگ، استحاله‌‌ و دعوت به اغتنام فرصت و شادخواری در تمامی دوره‌‌های ...

  • بررسی ساختاری قصاید خاقانی بر پایۀ الگوی زبان شناختی لیچ 

    رضائیان, ابوالقاسم؛ ماحوزی, مهدی (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    آشناییزدایی و نقد ساختاری - ویژگیهایی که زبان ادبی را از زبان مرسوم متمایز میسازد- از اساسیترین مفاهیم مطرح شده در نظریۀ فرمالیستهای روسی است که شیوهای علمی و متداول برای بررسی ویژگیهای هنری آثار ادبی میباشد. جفری لیچ ...

  • بررسی الگوهای روایت در غزل سعدی 

    فرهنگی, سهیلا؛ حمیدی اصیل, پگاه (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    سعدی فرمانروای ملک سخن است، چراکه علاوه بر گلستان و بوستان در غزلسرایی نیز جزء سرآمدان شعر فارسی است. آشنایی سعدی با حکایت‌پردازی سبب شده است که بعضی از غزل‌های او رنگی روایی به خود بگیرند. این مقاله بر آن است که ساختار ...

  • فیضی فیاضی و غزل غنایی وی 

    رسالت پناهی, محمد مصطفی؛ روحانی, سید علی؛ راستگو, سیدمحمد (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    فیضی فیاّضی از فارسیسرایان بزرگ هندوستان و از پایهگذاران و پیشگامان سبک هندی است که در همة قالبهای شعری اعم از قصیده، غزل، مثنوی و.... هنرنمایی کرده است .سرودههای او گنجینة پرباری برای بررسیهای گوناگون ادبی، زبانی، فرهنگی ...

  • تأمّلی بر کارکرد معنایی و بلاغی تلمیح در غزل سعدی 

    کلاهچیان, فاطمه؛ پورحیدربیگی, نازنین (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    تلمیح به عنوان یکی از شگردهای بلاغی که هم در حوزۀ موسیقی معنوی و هم جزو مجموعۀ تصویر قابل بررسی است، همواره نقشی مهم و مؤثّر در القای عواطف و آفرینش تصاویر ادبی؛ بخصوص در حوزۀ شعر داشته است. ویژگی قابل توجّه تلمیح آن است ...

  • مقایسه ی «عشق پدرانه» در شعر « احمد شاملو» و «نزار قبانی»؛ با تکیه بر آراء «اریک فروم» 

    جعفری گلنسایی, طیبه؛ نیک منش, مهدی (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    احمدشاملو طبق اشارات سرودههایش، از پدر خود دوری جستهاست .پدر شاملو به واسطهی نظامی بودن ارتباط عمیقی با رژیم سابق داشته و نمایندهی نسلی است که فرزندان خود را از  هرگونه مبارزه و تلاش برای تغییر میترسانند و تسلیم وضع موجود ...

  • کهن الگوی عشق در نما یشنا مه سلطان ما ر بهرام بیضا یی 

    شکاکی, حیدر علی؛ محمودی, محمدعلی؛ حسن آبادی, محمود (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    یونـگ در مکتـب روان شناسی خود،  محتوا و درون مایه ناخودآگاه جمعی  را کهـنالگـو می داند . عشق یکی ازبرجسته ترین کهن الگوهای  روان بشر  است که از دیرباز، ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است، اساطیر و متون ادب فارسی ، عرصـۀ ...

  • عبرتهای عاشورایی در ادب آیینی معاصر 

    الهامی, فاطمه؛ جهاندیده, عبدالغفور؛ میر, علیرضا (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    نهضت عاشورا یکی از مهمترین وقایع زنده و پویای تاریخ اسلام است. بسیاری از شاعران و سخنوران در سرودههای خود با تأثیر از آن، جانهای تشنة مشتاقان و طالبان حقّ را سیراب نموده-اند؛ بهطوریکه امروز ما با اقبال گستردة شاعران در ...

  • آنیمای معشوق در غزل های عطار بر پایۀ نقد کهن الگویی یونگ 

    اقرانی ارگی, آزاده؛ مشهور, پرویندخت (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2018-07-23)
    کهنالگوی آنیما، یکی از اصطلاحات بنیادی در روانشناسی یونگ است که در ناخودآگاه فردی و جمعی نوع بشر جای گرفته و تجسم تمامی گرایشهای زنانه در روح مردبه شمار میرود. یکی از نمودگاههای اصلی ناخودآگاه بشری و به تبع  آن، آنیما، هنر ...