نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشریفی مقدم, آزادهfa_IR
dc.contributor.authorمهرارا, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:45:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:45:03Z
dc.date.available1399-07-09T03:45:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:45:03Z
dc.date.issued2018-11-22en_US
dc.date.issued1397-09-01fa_IR
dc.date.submitted2016-10-15en_US
dc.date.submitted1395-07-24fa_IR
dc.identifier.citationشریفی مقدم, آزاده, مهرارا, حسین. (1397). پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار حافظ «برطبق نظریة هینتون». زبان پژوهی, 10(28), 59-85. doi: 10.22051/jlr.2017.12174.1210fa_IR
dc.identifier.issn2008-8833
dc.identifier.issn2538-1989
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2017.12174.1210
dc.identifier.urihttps://jlr.alzahra.ac.ir/article_2765.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247230
dc.description.abstractتصویرسازی و تصویرگونگی که پیامدِ ارتباطِ انگیختۀ بین دال و مدلول در سطح نشانه است، مختص ه‏ای ادبی و زیبایی ­شناختی است که کاربرد گستردة آن در اشعار شیخ ازل حافظ شیرازی توجه بسیاری از پژوهشگران را به سوی خود جلب نموده ­است. در این راستا، هدفِ پژوهشِ حاضر، بررسی گونه ­های مختلف روابط انگیخته و فراوانی آن‏ها در چهارچوب پیوستار نمادپردازی آوایی پیشنهادی هینتون و همکاران (Hinton et al. 1994) در مجموعۀ اشعار حافظ است. به این منظور، پس از گردآوری بیت ­ها یا مصرع‏هایی که در برگیرندة یکی از روابط انگیخته ­بودند، انواع نمادپردازی آوایی مشتمل بر گونه ­های عینی، تقلیدی، ترکیبی و قراردادی، به همراه میزان فراوانی آن‏ها در پیکرۀ پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ های پژوهش با در نظر گرفتن گونه ­های مختلفِ روابط انگیخته، از بیشترین تا کمترین سطح شفافیت در پیکره مورد بررسی، بیا­ن­گر اهمیتِ این ارتباط در سطح نشانه ‏های شعری بوده­ که منجر به جذابیّت و ماندگاری این اشعار نیز شده ­است. بررسی کمّی این نشانه‏ ها نیز نشان داد که بین میزان انگیختگی و فراوانی آن‏ها نسبت و ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ به این­ معنا که بر روی محور تصویرگونگی هر چه به سمت شفافیّت بیشتر پیش­رویم بر تعداد و فراوانی نشانه ‏ها افزوده شده و هرچه از سطح شفافیّت کاسته ­­شود، تعداد و فراوانی داده‏ها کمتر می‏شود.<br />fa_IR
dc.format.extent940
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofزبان پژوهیfa_IR
dc.relation.ispartofZABANPAZHUHI (Journal of Language Research)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2017.12174.1210
dc.subjectانگیختگیfa_IR
dc.subjectنمادپردازیfa_IR
dc.subjectشفافیتfa_IR
dc.subjectتیرگیfa_IR
dc.subjectتصویرگونگیfa_IR
dc.subjectدیوان حافظfa_IR
dc.titleپیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار حافظ «برطبق نظریة هینتون»fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان-گروه زبان های خارجیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی کرمانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue28
dc.citation.spage59
dc.citation.epage85


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد