پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار حافظ «برطبق نظریة هینتون»
(ندگان)پدیدآور
شریفی مقدم, آزادهمهرارا, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصویرسازی و تصویرگونگی که پیامدِ ارتباطِ انگیختۀ بین دال و مدلول در سطح نشانه است، مختص های ادبی و زیبایی شناختی است که کاربرد گستردة آن در اشعار شیخ ازل حافظ شیرازی توجه بسیاری از پژوهشگران را به سوی خود جلب نموده است. در این راستا، هدفِ پژوهشِ حاضر، بررسی گونه های مختلف روابط انگیخته و فراوانی آنها در چهارچوب پیوستار نمادپردازی آوایی پیشنهادی هینتون و همکاران (Hinton et al. 1994) در مجموعۀ اشعار حافظ است. به این منظور، پس از گردآوری بیت ها یا مصرعهایی که در برگیرندة یکی از روابط انگیخته بودند، انواع نمادپردازی آوایی مشتمل بر گونه های عینی، تقلیدی، ترکیبی و قراردادی، به همراه میزان فراوانی آنها در پیکرۀ پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش با در نظر گرفتن گونه های مختلفِ روابط انگیخته، از بیشترین تا کمترین سطح شفافیت در پیکره مورد بررسی، بیانگر اهمیتِ این ارتباط در سطح نشانه های شعری بوده که منجر به جذابیّت و ماندگاری این اشعار نیز شده است. بررسی کمّی این نشانه ها نیز نشان داد که بین میزان انگیختگی و فراوانی آنها نسبت و ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ به این معنا که بر روی محور تصویرگونگی هر چه به سمت شفافیّت بیشتر پیشرویم بر تعداد و فراوانی نشانه ها افزوده شده و هرچه از سطح شفافیّت کاسته شود، تعداد و فراوانی دادهها کمتر میشود.
کلید واژگان
انگیختگینمادپردازی
شفافیت
تیرگی
تصویرگونگی
دیوان حافظ
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان-گروه زبان های خارجیدانشگاه آزاد اسلامی کرمان
شاپا
2008-88332538-1989




