مقایسه تأثیر آموزش خودمختاری و تفکر نقاد بر مهارت گفتار زبان آموزان انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
مرعشی, حمیدخوش حرف, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تفکر نقاد و خودمختاریِ فراگیران، ازجمله موضوعاتی است که بسیار در پیشینة پژوهشهای آموزش زبان انگلیسی مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست. در این راستا، برای پی بردن به کارآمدی بیشتر این دو مقوله در زبانآموزی، مطالعه حاضر به مقایسه تأثیر آموزش تکنیکهای تفکر نقاد با تکنیکهای خودمختاری در پیشرفت مهارت گفتار زبانآموزان انگلیسی پرداخت. به این منظور، 90 نفر زبان آموز سطح متوسط کلاسهای یکی از آموزشگاههای آزاد زبان در تهران که پژوهشگران این مطالعه به آنها دسترسی داشتند، در یک نمونه آزمون اولیه انگلیسی (پِت) شرکت کردند. در نتیجه، 64 نفری که نمرههای آنها در محدوده یک انحراف معیار بالا و پائین میانگین نمرههای کلی آن 90 نفر قرارگرفته، انتخاب شدند. لازم به اشاره است که این آزمون پیش از این، میان 30 زبان آموز دیگر در همان آموزشگاه پیشآزمون شده بود. در مرحله بعد، آن 64 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی گروهبندی شدند تا یک گروه تحت آموزش تکنیکهای تفکر نقاد و گروه دیگر تحت آموزش تکنیکهای خودمختاری به عنوان دو روش آموزشی مختلف قرار گیرند. پیش از آغاز آموزش نیز مهارت گفتاری هر دو گروه با استفاده از پیش آزمون گفتار مورد سنجش قرار گرفته بود و تفاوت معناداری بین میانگین نمرات آنها مشاهده نشد. در انتهای دورة آموزشی 14 جلسهای، دو گروه در پس آزمون یکسان گفتار شرکت کردند. نتیجه تحلیل آماری مربوطه (آزمون نمونه های مستقل تی) نشاندهندة آن بود که آموزش تفکر نقاد، تأثیربرتری بر مهارت گفتار نسبت به آموزش خودمختاری دارد. یافتههای مورد اشاره، بیش از پیش برتری آموزش تفکر نقاد در کلاسهای زبان را نسبت به سایر روشهای تدریس نشان میدهد و بر ضرورت توجه بیشتر به این سبک آموزش تأکید میکند.
کلید واژگان
آموزش زبان انگلیسیمهارت گفتار
تفکر نقاد
خودمختاری
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزیدانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
شاپا
2008-88332538-1989




