رویکرد قرآنی به تولید محتوا برای آموزش زبان انگلیسی: آب در کتاب الهی
(ندگان)پدیدآور
نوری زاده, نرگسقهرمانی قاجار, سوسنبختیاری, شهلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزشِ زبان انگلیسی، بستری مناسب و ظرفیتی نادیده گرفتهشده در دستیابی به هدفهای آموزش و پرورش است. محتوای آموزشِ زبان انگلیسی در ایران، برگرفته یا الگوگرفته از محتوای بازار جهانی است که بیشتر مبتنی بر تفکرات مادیگرایانه و لیبرالیستی است. به همین سبب، این محتوای آموزشی در ناسازگاری آشکار با هدف اصلی آموزش و پرورش اسلامی، یعنی رسیدن به حیاتِ طیبه است. بر پایة متنهای قرآنی، تفکر در مخلوقات به عنوان آیات الهی، از قدمهای اولیه در راستایِ دستیابی به حیاتِ طیبه است. در این راستا، برای تولید محتوا، موضوع طبیعت و به ویژه عنصر آب، که یکی از منبعهای اصلی تفکر، قابل فهم و در دسترس برای همه انسان ها است، انتخاب شد. سپس چگونگی پرداختن به این موضوع در آیات مربوط به آب در قرآن کریم و تفاسیر نور، نسیم حیات و تسنیم مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش، در قالب رهنمودهایی برای تولید محتوا بر پایة تصویرها و مفاهیمی که قرآن کریم در این آیات به انسان ارائه کرده، تنظیم شدهاند. در این زمینه، قالب «بنگر، بیاندیش و زندگی کن» به عنوان طرح اصلی درس پیشنهاد شدهاست. بر پایة این قالب تصویری از طبیعت توصیف می شود، انسان دعوت به تفکر و عبرت گرفتن از آن میشود. سپس آموزهها و مفاهیم آن با زندگی پیوند میخورد. در هر یک از تصاویر بر پایة سبک و سیاق زبان قرآن که شامل پرسشگری، تخاطب، استفاده از داستان و تمثیل، و واژههای همنشین است، میتوان مفاهیم اساسی مانند توحید و معاد را در محتوا ارائه کرد.
کلید واژگان
تولید محتواآموزش زبان انگلیسی
حیات طیبه
طبیعت
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانگروه زبان و ادبیات انگلیسی ، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
گروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2008-88332538-1989




