تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
ستاری, علیاحمدخانی, محمدرضازندی, بهمنسبزواری, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، به تجزیه و تحلیلِ انتقالِ زبانی در بینِ دانشآموزان لک زبانِ سطحِ دبستان و دورة نخستِ متوسطه در شهرستان کوهدشت پرداخته است. زبان آموزان در هنگامِ یادگیری زبان دوم، نظام زبانی خاص خود را بنا می کنند که زبان میانی یا زبانِ زبانآموزان نامیده میشود. زبان آموزانِ زبان دوم، در هنگامِ فرایندِ یادگیری، عناصری را از زبان نخست به زبان دوم و برعکس انتقال میدهند. عوامل شناختی، بینازبانی و درون زبانی بر انتقال زبانی تأثیر می نهند. روشِ انجام پژوهش، کیفی بوده و دادههای پژوهش با مصاحبه و ثبتِ گفتار دانشآموزها و بر پایة انشاء یا تکلیفهای نوشتاری آنها گردآوری شده اند. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، نمایانگر گونه ها و فراوانیِ انتقالهای زبانی برساختة زبانآموزان بودهاست که مشتمل بر انتقال عناصر مربوط به نظام خط، انتقال عناصر واجی، انتقال مستقیم عناصر واژگانی– معنایی، انتقال عناصر صرفی- نحوی و انتقال مفهومی- شناختی بودند. در انتقال این عناصر، زبان آموزان از راهبردهای ترجمة قرضی،آمیزش قرضی، قیاسهای اشتباه، تعمیم بیش از اندازه و ساده سازی بهره برده اند. در این مقاله، نشان داده شده است که انتقال های زبانی که فراوانی بالاتری داشتند، دربرگیرندة ترجمة قرضی بودند. همچنین، بر پایة یافته های پژوهش، به موازات تسلطِ هر چه بیشتر زبان آموز بر زبان مقصد، از میزان انتقال های زبانی کاسته شده است.
کلید واژگان
انتقال زبانیتعمیم کلی
سادهسازی
ترجمه قرضی
لکی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
آموزش و پرورش، دانشگاه لرستان و پیام نوردانشگاه پیام نور تهران
استاد گروه زبانشناسی، پیام نور تهران
دانشگاه پیام نور
شاپا
2008-88332538-1989




