وجود مطلق از دیدگاه ابن عربی(د.538 هـ) و شنکره (د.820 م)
(ندگان)پدیدآور
زروانی, مجتبیغفاری, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بی تردید اندیشههای وجودشناختی شیخ اکبر، محیی الدین بن عربی و شنکره از بزرگترین رهآوردهای حوزة ه تحقیقات نظری و کشف و شهودهای عرفانی در گستر ه عالم اسلام و خطة پهناور هند، بلکه سرتاسر پهنه خاک به شمار میرود. اندیشهای عرفانی که در تنگنای حصار «وجود بما هو موجود» محدود و محصور نمیماند، بلکه فراتر از همه شناخت آن را روزنهای به روی خورشید و راهی به سوی رهایی میداند و مکتب رفیعی را بر شالوده آن استوار میسازد که به مکتب «وحدت وجود» معروف است. از این روی، نوشتار حاضر به لحاظ اهمیت موضوع برای شناخت عمیقتر و فهم هر چه بهتر آرا و اندیشههای وجودشناختی این دو اندیشمند بزرگ مسلمان و هندو براساس وجوه تشابه و قرابتهای قیاس پذیر که مآلاً آنها را در کنه و ذات خود همسان جلوه میدهد، به بررسی و مقارنة مفهوم ذات بلا تعین در نظام عرفانی ابن عربی با نیرگونه برهمن شنکره، که در هر دو مکتب «وجود» خوانده میشود، میپردازد.
کلید واژگان
اسماضداد
تفکر
عدم
لاتعین
وجود
وصف
شناخت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2008-10-221387-08-01




