دوره 40, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
وجود مطلق از دیدگاه ابن عربی(د.538 هـ) و شنکره (د.820 م)
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2008-10-22)بی تردید اندیشههای وجودشناختی شیخ اکبر، محیی الدین بن عربی و شنکره از بزرگترین رهآوردهای حوزة ه تحقیقات نظری و کشف و شهودهای عرفانی در گستر ه عالم اسلام و خطة پهناور هند، بلکه سرتاسر پهنه خاک به شمار میرود. اندیشهای ...
-
بررسی قرائتی منسوب به امیر مؤمنان (ع)
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2008-10-22)قرائتی از سوره عصر که مغایر با قرائت های معتبر قرآن کریم میباشد به امیر مؤمنان (ع) نسبت داده شده است، از آن جهت که این قرائت در بردارنده اضافههائی بر سوره عصر است، پذیرش آن به معنای حذف بخشهائی از قرآن کریم است، بررسی ...
-
نسبت میان عشق انسانی و عشق ربانی
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2008-10-22)عشق انسانی که در آموزههای صوفیه و نیز منتقدان آنها غالباً با تعبیر "عشق مجازی" ظاهر میشود، یکی از مواضع غامض و دشوار در عرفان اسلامی است. اهمیت روزبهان در این عرصه، از آنجاست که وی نه تنها از به کاربردن اصطلاح رایج "عشق ...
-
مقایسة آرای شهید صدر و دکتر سروش در مسألة استقراء
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2008-10-22)استقراء، مسألهای است که از زمان ارسطو تاکنون فیلسوفان درباب آن سخن گفتهاند. مشکل اساسی در مسألة استقراء این است که چگونه میتوان با مشاهدة چند مصداق به نظریه یا فرضیة کلی دست یافت. فیلسوفان علم نظرات گوناگون عقل گرایی، ...
-
مسألة اذهان دیگر و راه حل تمثیلی
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2008-10-22)یکی از مسایل مهم در حوزة فلسفة ذهن معاصر، مسألة «اذهان دیگر» است که امروزه با دو رویکرد معرفت شناختی و مفهومی از آن بحث میشود. در این مقاله پس از توضیح صورت مسأله در دو رویکرد یاد شده و مروری بر تاریخچة آن، بر مسألة معرفت ...
-
بررسی تقریر اشاعره از نظریة خلق از عدم
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2008-10-22)آفرینش از مفاهیم اساسی در جهان بینی اسلامی است که نقشی برجسته در همة ابعاد اندیشه دینی ایفا میکند. در این میان متکلمان اشعری به منظور تعظیم خداوند، با وسعت بخشیدن به قلمرو قدرت و ارادة الهی، نظریة خلق از عدم را برگزیدهاند. ...
-
اراده الهی از دیدگاه متکلمان امامی، اشعری و معتزلی
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2008-10-22)با اینکه متکلمان امامی، اشعری و معتزلی، خداوند را مرید دانستهاند و در باب مسأله اراده الهی بحث کردهاند، لکن از چند لحاظ میان آنها اختلاف است: 1ـ آیا اراده، صفتی است عین ذات یا زاید بر ذات؟ 2ـ آیا اراده، از صفات قدیم ...



