مرور دوره 38, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

  • موضوع فلسفه اولی در نظام فلسفی ارسطو و فارابی 

    زاده, طاهره کمالی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2005-05-22)
    بنیادی ترین مساله متافیزیک ارسطو مساله هستی ( وجود ) است و این نکته مسلم است که مساله هستی یا وجود و هست یا موجود در همه مراحل گسترش فلسفیش برای ارسطو هر چند نه به یک نحو مطرح بوده است این مساله در متافیزیک به شکل گسترده ...

  • ابن سینا و فلک محدد الجهات 

    دادبه, اصغر؛ انواری, سعید (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2005-05-22)
    نظام هیئت به طلمیوسی بر مبنای اعتقاد به وجود هشت فلک شکل گرفته بود که محاسبات علم هیئت و نجوم مورداستفاده قرار می گرفت فیلسوفان نخستین مسلمان ( فارابی و ابن سینا) فلک دیگری بر این مجموعه افزودند که بر آن نام محدد الجهات ...

  • فلسفه و شرایط گفتگو از چشم انداز مولوی با نگاهی تطبیقی به آراء باختین و بوبر 

    پژوهنده, لیلا (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2005-05-22)
    این گفتار با بر شمردن دو عنصر زبان شناختی و جامعه شناختی در هر گفتگو بر اصالت ضرورت و اهمیت عنصر جامعه شناختی به عنوان یکی از ارکان و پایه های اساسی برقراری گفتگو تاکید می ورزد از نظرمولوی اساس گفتگو بر بنیاد کنش ارتباطی ...

  • چگونگی پیدایش کثیر از واحد ( نظام فیض ) از دیدگاه شیخ اشراق 

    خادمی, عین الله (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2005-05-22)
    در مکتب اشراقی ما با تنوع واژگان درباره صادر اول مواجه هستیم سهروردی در برخی از نوشته های خود مثل التلویحات و الواح عمادی و پرتو نامه و رساله فی اعتقاد الحکما و یزدان شناخت و اللمحات و کلمه التصوف و نظام فیض را به شکل ...

  • مقایسه حکمت بحثی و ذوقی نزد ملاصدرا 

    درزی, راحله؛ قراملکی, احد فرامرز (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2005-05-22)
    تامل در نحوه مواجهه ملاصدرا با طریق بخشی فیلسوفان و متکلمان و سلوک ذوقی عرفا در حل مسائل الهیاتی روش شناسی حکمت متعالیه را مورد چالش قرار می دهد و بحث و ذوق از نظر ملاصدرا دو رهیافت کسب معرفتند و اخذ هر یک از آنها مشروط ...

  • اندیشه های تنزیهی عباد بن سلیمان 

    گذشته, ناصر (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2005-05-22)

  • معنای سنت از دیدگاه سنت گرایان 

    کدیور, محسن؛ کرمی, طیبه (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2005-05-22)
    در این دیدگاه سنت با حقیقت مرتبط است و مانند حقیقت می تواند در صورت های خاصی تعیین یافته و جلوه گر شود اما همواره تعینات خاص آن مرتبط و متصل با سنت و یا حقیقت اولیه باقی می ماند دلیل تعیین یافتن سنت در صورتهای خاص نیازهای ...