• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
    • دوره 43, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
    • دوره 43, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان نسبت به ارزیابی مهارت نرم در پذیرش دانشجویان دندانپزشکی

    (ندگان)پدیدآور
    ولی پور خواجه غیاثی, رقیهلیاقتدار, محمد جوادنیلی, محمد رضاشیرازی, ماندانا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    761.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: امروزه در حرفه‌های مراقبت سلامت ارزیابی مهارت‌‌های نرم در فرایند پذیرش دانشجویان مورد توجه ویژه قرار گرفته است ولی در جامعه ما پذیرش دانشجویان صرفا بر اساس معیار‌های علمی صورت می گیرد و ارزیابی مهارت‌های نرم در انتخاب آنها مغفول واقع شده است. با توجه به اهمیت مهارت های‌نرم در کیفیت عملکرد حرفه دندانپزشکی، این مطالعه به منظور تبیین دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان نسبت به ارزیابی مهارت‌های‌ نرم در پذیرش دانشجویان دندانپزشکی انجام گردید. مواد و روشها: طراحی پژوهش حاضر به صورت کیفی – توصیفی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل اعضای هیات علمی و دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه اصفهان و مازندران بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه‌‌ ساختار‌یافته جمع آوری گردید و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای مرسوم استفاده شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل مصاحبه­های مشارکت کنندگان منجر به استخراج دو طبقه اصلی؛ بستر نظری و عملی ارزیابی مهارت های نرم در پذیرش دانشجویان دندانپزشکی گردید. در بستر نظری اکثر اعضای هیات علمی و دانشجویان، دیدگاه موافقی نسبت به لزوم ارزیابی مهارت‌های نرم در پذیرش دانشجویان دندانپزشکی داشتند. در بستر عملی ارزیابی مهارت­های نرم، مشارکت کنندگان به چالش‌های فرهنگی- اجتماعی از قبیل؛ کاهش عدالت در پذیرش دانشجویان، افزایش پارتی بازی در پذیرش و چالش های اجرایی از قبیل؛ دشواری ارزیابی مهارت‌های‌ نرم، عدم آموزش مهارت‌های نرم در دوران آموزشی قبل از دانشگاه و صلاحیت ارزیابی‌کنندگان اشاره نمودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نگرش موافق اکثر مشارکت کنندگان نسبت به ارزیابی مهارت­های نرم در پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در این مطالعه پیشنهاد می­گردد برنامه ریزان آموزش دندانپزشکی با طراحی و اجرای پژوهش‌های جامع بستر­های عملی مناسب را با هماهنگی سازمان سنجش برای ارزیابی مهارت‌های نرم در پذیرش دانشجویان دندانپزشکی فراهم نمایند.
    کلید واژگان
    مهارت نرم
    پذیرش دانشجویان
    حرفه دندانپزشکی
    آموزش پزشکی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences, School of Dentistry
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری آموزش عالی (گرایش برنامه درسی)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    علوم تربیتی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه اصفهان- اصفهان- ایران
    دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    1560-9286
    2008-2347
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jmds.2019.13121
    http://jmds.mums.ac.ir/article_13121.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/243807

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب