مدل الماس رفتار خرید آنی
(ندگان)پدیدآور
جوکار برازجانی, جوادکمالی, سید کاملمیرابی, وحیدرضاسرمد سعیدی, سهیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این کندوکاو، طراحی و تبیین مدل رفتار خرید آنی در ایران می باشد که برای دستیابی به این هدف، از دو رویکرد کیفی و کمی استفاده شده هدف از این کندوکاو، طراحی و تبیین مدل رفتار خرید آنی در ایران می باشد که برای دستیابی به این هدف، از دو رویکرد کیفی و کمی استفاده شده است. در مرحله کیفی، با بازنگری آثار موجود ، انجام مصاحبه های باز و تکنیک تحلیل محتوا، چهار بعد شناسایی شده است که عبارتند از: ارزش های فرهنگی، شخصیت ها، موقعیت ها و جنبه های شناختی-عاطفی خریدار می باشند و در مرحله کمی، نمونه 3168 نفری از خریداران از فرهنگ های گوناگون شامل( فارسی، آذری، کردی، لری، عربی، بلوچی، ترکمنی، قشقایی، گیلکی و مازندرانی) و با رده های سنی گوناگون می باشند که به روش نمونه گیری خوشه ای و سپس نمونه گیری تصادفی، استخراج شده و با تحلیل عاملی- اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی ومدل یابی معادلات ساختاری تجزیه تحلیل شده اند. نتایج کندوکاو نشان می دهند که با شناخت ارزش های فرهنگی، شخصیت، موقعیت و جنبه های شناختی-عاطفی خریداران، می توان رفتار خرید آنی خریداران را مدیریت نموده و از طرف دیگر نیز خریداران و مصرف کنندگان را یاری می نماید تا دریابند که در چه شرایطی خرید آنی انجام می دهند و همچنین ارزش های فرهنگی خریداران، دارای نقش و جایگاه ویژه ای دررفتار خرید آنی می باشد.
کلید واژگان
رفتار خرید آنیارزش های فرهنگی
شخصیت
موقعیت
جنبه های شناختی-عاطفی خریدار
تحلیل عاملی- اکتشافی
شماره نشریه
3118تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، رشته مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی- دانشگاه تهران مرکزاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز (مسئول مکاتبات) kshlkamali@yahoo.com
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز




