شناسایی و رتبه بندی معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی در کشور
(ندگان)پدیدآور
حسنقلی پور, طهمورثهاشمی نژاد, سید محمدعزیزان, محمد جوادصیقلی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی، منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار کسب و کارها قرار داده و به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. امروزه آگاهی از انتظارات و خواستههای مشتریان الکترونیکی، نقش کلیدی در تامین رضایت آنها و بقای چنین کسب و کارهایی دارد. از این رو در تحقیق حاضر معیارهای موثر در زمینه خرید الکترونیکی با استفاده ازمطالعات کتابخانهای، بررسی پژوهش های قبلی انجام گرفته و انجام مصاحبه ها شناسایی شده و سپس به کمک روش دلفی فازی کلیدیترین آنها انتخاب شدند و به صورت پرسشنامه ای با طیف لیکرت 5 تایی در اختیار مشتریان یک فروشگاه اینترنتی قرار داده شدند که با استفاده از دادههای جمعآوری شده از120پرسشنامه، معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی از نگاه مشتریان با کمک روش تاپسیس فازی اولویت بندی شدند ودر انتها نیز، براساس نتایج حاصله، پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح رضایتمندی و تمایل به خرید مشتریان ایرانی از فروشگاههای الکترونیکی ارایه گردیده است. امید است انجام چنین تحقیقاتی در ایران زمینهساز گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی شود
کلید واژگان
فروشگاه الکترونیکیمشتری
رضایت الکترونیکی
دلفی فازی
شماره نشریه
299تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهراندانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران




