• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی مدیریت
    • دوره 23, شماره 4 (پیاپی 97)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی مدیریت
    • دوره 23, شماره 4 (پیاپی 97)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    گذشته، حال و آینده مارکتینگ‌ورزی : نقد یک طرح طبقه بندی

    (ندگان)پدیدآور
    جعفری, پژمان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    410.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مارکتینگ را همچون بسیاری از رشته های علمی موجود در پهنه علوم اجتماعی می توان به دو ساحت نظری و عملی تفکیک نمود . گرچه از عمر حوزه نظری آن بیش از یک صد سال نمی گذرد اما در حوزه عمل ، تاریخی به درازا ی روابط تجاری برای آن متصوراست . این مقاله می کوشد تا با معرفی برخی کوشش های نظری صورت گرفته در حوزه عمل مارکتینگ، مجالی برای تفکر دقیق تر در این زمینه فراهم آورد . گرچه با کاوشهای برخی از اندیشمندان در این پهنه ، پارامترهایی برای شناسایی و تفکیک تنوع و تکثر مارکتینگ ورزی معاصر پدیده آمده است، اما محور محرک شناسایی این تکثرات در مقاله حاضر، تلاش های مجدانه کوولیو و برودی (1998) است . رویکرد واقع گرایانه مستتر در تفکر نظامند پدید آورندگان این طبقه بندی نظری ، امکان ورود انواع عمل مارکیتنگ و پوشش نسبی تنوع آن را امکان پذیرساخته است. طرح طبقه بندی کوولیو و برودی روی دو پایه مارکتینگ معاملاتی و مارکتینگ مراوداتی بنا شده است که بر اساس تفکیک و تمایزاتی به پنج نوع  مارکتینگ ورزی منتهی  می شود . مقاله حاضر ضمن معرفی چارچوب نظری و پژوهشهای صورت گرفته در حوزه این چارچوب می کوشد  تا با رویکردی انتقادی ، نوعی زمینه سازی فکری در راستای توسعه و بهبود طرح  فراهم آورد . در این راستا به نظر می رسد  اگر بنا باشد طرح طبقه بندی   به شکلی جهان شمول مورد کاربرد قرار گیرد می بایست نوعی بازنگری در جانب مارکتینگ معاملاتی به منظور تفکیک و به رسمیت شناختن گونه های بیشتری از مارکتینگ ورزی به خصوص برای کشور های درحال توسعه صورت پذیرد.در ضمن امکان ظهور و کاربندی تکثرگرایانه و همزمان چند نوع عمل مارکتینگ نیز مجازشمرده شود.
    کلید واژگان
    مارکتینگ سنتی
    مارکتینگ معامله مند
    مارکتینگ رابطه مند
    مارکتینگ داده مند
    مارکتینگ الکترومند مارکتینگ فردمند
    مارکتینگ شبکه مند
    تئوری انتقادی

    شماره نشریه
    497
    تاریخ نشر
    2012-12-21
    1391-10-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت بازرگانی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

    شاپا
    1605-2749
    URI
    http://jmfr.srbiau.ac.ir/article_7704.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241840

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • شناسایی و تبیین راهبردهای ترفیع در رسانه‌های اجتماعی (مورد مطالعه: اینستاگرام)‏ 

      نوروزی, حسین؛ سمیعی, محمد؛ رشنوادی, یعقوب (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2020-11-21)
      بازاریابی و تبلیغاتْ در حال تغییر و تحول‌اند و باعثِ انقلابی هم در شکل و هم در عملکرد فناوری ارتباطات، به‌ویژه در کاربرد رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و یوتیوب شده‌اند. پژوهش حاضر با استفاده ...

    • تاثیر قابلیت های دیجیتال مارکتینگ و حسگری بازار بر عملکرد سازمانی 

      الراجی, الهه (2022-05-22)
      دیجیتالی شدن نقش مهمی در دگرگونی ساختارهای سنتی ایفا می کند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر قابلیت‌های دیجیتال مارکتینگ و قابلیت‌ حسگری بازار بر عملکرد شرکت در ایران است. این مطالعه کمی بوده و برای جمع‏آوری داده ها از روش نمونه ...

    • طراحی مدل سرمایه‌گذاری قطب‌های گردشگری ایران از طریق تبلیغات آنلاین با رویکرد بازاریابی مبتنی بر تصویر 

      عطایی, سمانه؛ نعمتی زاده, سینا؛ میرابی, وحیدرضا (2025-09-23)
      هدف از این تحقیق طراحی و تبیین مدلی از تبلیغات آنلاین با رویکرد بازاریابی مبتنی بر تصویر می‌باشد که منجر به سرمایه‌گذاری در قطب‌های گردشگری ایران گردد. در این راستا ضمن مروری بر مفاهیم تبلیغات آنلاین، بازاریابی مبتنی بر ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب