• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی مدیریت
    • دوره 19, شماره 3(پیاپی78)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی مدیریت
    • دوره 19, شماره 3(پیاپی78)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی وضعیت سیستم آموزش عالی کشور با استفاده از مدل‌سازی سیستم‌های دینامیکی

    (ندگان)پدیدآور
    افشار کاظمی, محمدعلیعسگریان, حامد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    438.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از بخش‌های مهم و تاثیر گذار هر جامعه‌ای، آموزش عالی آن جامعه است. آموزش عالی هر کشور، عامل ایجاد نیروی متخصص و برطرف کننده مشکلات مختلف جامعه، بصورت علمی می‌باشد. در جامعه ما نیز، این عوامل و عوامل متعدد دیگر، موجب افزایش روزافزون تقاضای ادامه تحصیل در دانشگاه و ورود به این نظام گردیده، اختلاف زیاد تعداد متقاضیان با امکانات موجود، باعث ایجاد ظرفیت‌های جدید (و غالباً بدون برنامه‌ریزی) شده است. چون بین شروع ظرفیت‌سازی و به ثمر نشستن آن، فاصله زمانی (تاخیر) وجود دارد، در زمان ارائه ظرفیت‌های جدیداً ایجاد شده، بین مقدار ظرفیت با مقدار تقاضا، باز هم همخوانی وجود نداشته، این امر حتی گاهی، موجب تکمیل نشدن ظرفیت‌های موجود می‌شود. در این مقاله سعی شده است که، ساختار ظرفیت‌سازی جهت متقاضیان ورود به این سیستم، مدل شده و در چارچوب تفکر سیستمی و ابزار سیستم‌های دینامیکی، و در نرم‌افزار VENSM اجرا شود. در این راستا، ابتدا متغیرهای اصلی، شناسایی و روابط آنها در قالب حلقه‌های علی، تدوین گردیده، سپس، با طراحی مدل اصلی و در قالب نمودار انباشت – جریان تکمیل و در نرم افزار شبیه سازی شده است. می‌توان به این مدل متغیرهایی اضافه نمود، و هر نوع استراتژی و راه حل را، (بدونه آنکه در دنیای واقعس شاهد تبعات احتمالاً منفی آن بود) در مدل آزمود. پس از طراحی مدل و اجرا نمودن آن، مشخص شد که، آنقدر که در میزان ظرفیت دانشجو، تعداد اعضای هیات علمی محدود کننده است، مقدار فضای آموزشی مورد نیاز در آینده (با توجه به اوج گرفتن نرخ رشد جمعیت در آینده) تولید گردد. از طرف دیگر، اگر نسبت ارتقای استادیاران به دانشیاران، نسبت ارتقای دانشیاران به استادان و نسبت تعداد فارغ‌التحصیلان دکترا که به عنوان استادیار استخدام شده‌اند، به کل فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری، افزوده شود، نرخ پذیرش افزایش خواهد یافت
    کلید واژگان
    بازی نوشابه
    سیستم آموزش عالی
    مدلسازی دینامیکی
    تاخیر
    روابط غیر خطی
    ظرفیت سازی

    شماره نشریه
    378
    تاریخ نشر
    2008-09-22
    1387-07-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده مسئول
    ندارد

    شاپا
    1605-2749
    URI
    http://jmfr.srbiau.ac.ir/article_5725.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241754

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب