تحلیل نشانه معناشناختی «دیدن» و پدیدارهای دیداری درکشفالاسرار و مکاشفاتالانوار روزبهان بقلی
(ندگان)پدیدآور
حجتی زاده, راضیهسیدان, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در نظریة نشانهشناسی دیداری پساگرماسی، عناصر صوری گفتمان به محتوایی باز میگردد که نظیر آن محتوا در ساحت نشانهشناسیک جهان طبیعی حضور دارد؛ پس میتوان به وابستگی متقابل میان زبان و ادراک جهان قائل شد. آن چه این پیوستگی را ممکن میسازد، وجود واسطهای به نام جسم است. در نتیجه، از یک سو، فرآیند معنادهی برخاسته از زبان در اختیارمان است و از دیگر سو، ادراکی است که از واکنش حسی به پدیدههای جهان حاصل میشود. این مقاله در نظر دارد با اتکا به بعد حسی ـ ادراکی موجود در تصویرهای دیداری مکاشفههای روزبهان و با کاربست نظریه نشانه-معناشناسی فونتنی و گرماس،سه عامل اساسی را در فرایندهای دیداری، شامل دامنه نوع ادراکات حسی، نقش ادراک حسی و جایگاه جسمانه در شکلگردانی پدیدارهای دیداری در کشفالأسرار و مکاشفاتالأنوار تبیین کند. حاصل پژوهش در مورد نخست، حکایت از وجود دو طیف کمی-شناختی و کیفی- عاطفی در این اثر دارد؛ که البته، طیف نخست، به جهت گسترده بودن فضای تجربة عرفانی و ابهام و رازوارگی آن بر صراحت و فشردگی طیف دوم غلبه دارد. در مورد دوم، پیوند میان ادراک عارف با دو عامل موقعیت (گونههای مختلف دیدن) و ذهنیت (باورها، سلائق) موجب درنگ در روند تکوین و روایت مشاهدات و خلق تصویرهای هنری در آن میشود. شکلگردانی مبیّن اهمیت جسمانه در جریان تجربه و دیدار است و به ایجاد هنجارگریزی در تصویرها و زبان عارفانه مبتنی برمقام تشبیه نزد روزبهان میانجامد.
کلید واژگان
ادراک و احساستنش
جسمانه
شکلگردانی
نشانهشناسی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
9384-20081997-2538




