«عینالقلب»، «عینالبصیره» و «عینالیقین» در آثار محیالدین ابن عربی
(ندگان)پدیدآور
زمانی, مهدیقاسمی, محمدجوادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
محیالدین ابن عربی در راستای تأکید بر این نکته که سنّت عرفان اسلامی بر شناخت حضوری و شهودی مبتنی است، دیدگاه عرفانیاش را بر نوعی از معرفت بیواسطه بنیان مینهد که از آن با عنوان «کشف» یاد میکند. هرچند حقیقت این معرفت ورای طور حس و عقل است، از ابزار آن به «دیده» (عین) تعبیر میشود. ابن عربی ترکیبات «عینالقلب»، «عینالبصیره» و «عینالیقین» را در طیف معنایی گستردهای بهکار میبرد و برای هریک ویژگیهایی ذکر میکند. گاهی این ترکیبات به معنای عام تعقّل و استدلال است وگاهی به معنای ویژه «کشف و شهود مستقیم». اوج کاربرد ویژه این ترکیبات را در التدبیراتالالهیّه میبینیم؛ جایی که برای قلب، «عینالبصیره» و «عینالیقین» درنظر میگیرد. اساس تفکیک این دو دیده (بصیرت و یقین) آن است که دیده بصیرت به نوری الهی نظر میکند که خدا بهوسیله آن هدایت میکند (نورٌ یَهدی بِه)؛ ولی دیده یقین ناظر به نور الهی دیگری است که خدا به سوی آن هدایت مینماید (نورٌ یَهدی الَیهِ). بر این اساس، قلب بهمنزله موجودی ربّانی برای رؤیت جلوههای رحمانی، در تعامل قانونمند عرفانی با منبع نور، کشف و مشاهده حقایق را ممکن میکند.
کلید واژگان
عینالقلبعینالبصیرة
عینالیقین
محییالدّین ابن عربی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نوردانشجوی دوره دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه پیام نور
شاپا
9384-20081997-2538




