مرور دوره 5, شماره 8 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
هستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2013-03-21)بعد از تحول عمیقی که در سدۀ هفتم هجری در عرفان اسلامی پدید آمد، هستیشناسی نیز به دو رکن دیگر معرفت عرفانی، خداشناسی و انسانشناسی، افزوده شد. بر این اساس در سنت دوم عرفانی، شناخت هستی صرفاً یک شناخت نظری نیست؛ بلکه این ...
-
مثال و خیال در اندیشۀ مولوی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2013-03-21)مولوی یکی از برجستهترین عارفان اهل حکمت در تاریخ تفکر فارسی است و همین امر سبب شده است تا اثر ارزندۀ او مثنوی، سرشار از مفاهیم عرفانی- حکمی باشد. از جملۀ این مفاهیم، مفهوم عالم مثال است که تاکنون اهل حکمت بیشتر در آن تأمل ...
-
تحلیل سوانح العشاق از دیدگاه «من استعلایی» پدیدارشناختی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2013-03-21)متون ادب فارسی به سبب برخورداری از تنوع وگستردگی فراوان از دیرباز توجه منتقدان را به خود معطوف داشته است. در این میان، سوانح احمد غزّالی از دو جهت، یکی به دلیل نظریهپردازیهای معرفتشناسانه و دیگر نوع نگاه مؤلف به توصیف ...
-
معنای زندگی از دیدگاه ابن عربی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2013-03-21)در تفکر غربی، «معنای زندگی» به عنوان یک مسأله شناخته میشود. از میان نظرات مختلف، یکی از دیدگاهها دربارۀ معنای زندگی، دیدگاه عرفانی است که اگرچه تاکنون کمتر به آن نظر شده است، میتواند پاسخگوی بسیاری از پرسشها در باب این ...
-
مسألۀ زایش معانی از صور و اصالت زبان از دیدگاه عارفان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2013-03-21)مسألۀ ظریف امکان زایش معنی و اندیشه از سخن، از نگاه عارفان پرسش اصیلی است که در این نوشتار به شیوهای تحلیلی در پی پاسخگویی به آن هستیم. این مسأله در حالی مطرح میشود که در عرفان بر اصالت معنی و اندیشه تأکید شده است. جهت ...



