تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی و بازیهای شناختی بر رشد شناختی کودکان کمتوان ذهنی
(ندگان)پدیدآور
کاشی, علیرفیعی, صالحزرشکیان, میثاقنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ میزان اثربخشی تمرینات ادراکی حرکتی و بازیهای شناختی بر رشد شناختی کودکان کمتوان ذهنی بود.در این تحقیق تجربی 45 کودک کمتوان ذهنی در استان کرمانشاه در ردۀ سنی 8 تا 12سال بهصورت تصادفی به سه گروه تمرینات ادراکی حرکتی، تمرینات شناختی و کنترل تقسیم شدند. برنامۀ ادراکی حرکتی شامل پروتکل سالاری و همکاران (1393) و کاشی و همکاران (1395) و بازیهای شناختی شامل مجموعه بازیهای شناختی مغز من بود که بهصورت نرمافزار اجرا شد. گروهها هشت هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه در برنامۀ تمرینی خود شرکت کردند و قبل و بعد از تمرینات با استفاده از آزمون کامپیوتری برج لندن و آزمون رنگ ـ واژه استروپ پیش و پسآزمون از آنها گرفته شد و توسط آزمونهای مانکوا و آنکوا اطلاعات بهدستآمده تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین گروههای تمرین ادراکی حرکتی، بازیهای شناختی و کنترل در آزمونهای کامپیوتری برج لندن و آزمون رنگ ـ واژه استروپ تفاوت معناداری وجود دارد و تمرینات ادراکی حرکتی نسبت به بازیهای شناختی تأثیر بیشتری بر بهبود عملکرد شناختی کودکان کمتوان ذهنی دارد. ازاینرو میتوان نتیجه گرفت اگرچه هر دو نوع بازی در بهبود رشد شناختی مؤثرند و میتوان برای رشد بهتر کودکان از آنها استفاده کرد، اما تمرینات ادراکی حرکتی نسبت به تمرینات شناختی ابزار بهتری برای ایجاد تأثیرات رشدی بیشتر است.
کلید واژگان
بازیهای شناختیتمرینات ادراکی حرکتی
رشد شناختی
کمتوانی ذهنی
کودکان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه یادگیری و کنترل حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایراناستادیار گروه یادگیری و کنترل حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
دانشآموختۀ رشد حرکتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




