| dc.contributor.author | قطبی ورزنه, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | ضرغامی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | بهرامی, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:13Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:13Z | |
| dc.date.issued | 2015-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-10-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-07-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قطبی ورزنه, احمد, ضرغامی, مهدی, بهرامی, علیرضا. (1393). پایایی و روایی آزمونهای بالینی عملکرد تعادلی در کمشنوایان با سطح شنوایی متوسط. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 6(4), 493-510. doi: 10.22059/jmlm.2015.52771 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2015.52771 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_52771.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241317 | |
| dc.description.abstract | هدف از مطالعۀ حاضر بررسی پایایی و روایی آزمونهای بالینی عملکرد تعادلی در کمشنوایان با سطح شنوایی متوسط است. در این تحقیق توصیفی - پیماشی با اندازهگیری تکراری، 220 فرد کمشنوا با هوش طبیعی و با سطح شنوایی متوسط بهعنوان نمونۀ آماری از کلیۀ کمشنوایان و ناشنوایانی که در مسابقات کشوری در شهر اراک شرکت کرده بودند، انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ هوش ناوابسته به فرهنگ کتل فرم 3 و آزمونهای بالینی عملکرد حرکتی بود. بعد از بررسی نرمال بودن دادهها، از آزمونهای ضریب همبستگی درونطبقهای و بینطبقهای و تحلیل عاملی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها پایایی آزمونهای رساندن انگشت اشارۀ دست برتر (79/0=ICC) و غیربرتر (81/0=ICC) به بینی، بلند شدن از صندلی و راه رفتن (76/0=ICC) و آزمون راه رفتن پاشنه- پنجه (87/0=ICC) را نشان داد. ولی آزمونهای ایستادن روی پای برتر و غیربرتر با چشم باز و بسته (75/0>ICC) پایا نبودند. روایی آزمونهای بالینی عملکرد تعادلی با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. بهطور کلی آزمون رساندن انگشت اشارۀ دست برتر و غیربرتر به بینی، آزمون بلند شدن از روی صندلی و راه رفتن و آزمون راه رفتن پاشنه- پنجه بهعنوان باثباتترین آزمون موجود در ارزیابی تعادل و هماهنگی در کمشنوایان در نظر گرفته میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 150 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2015.52771 | |
| dc.subject | آزمونهای بالینی | fa_IR |
| dc.subject | پایایی | fa_IR |
| dc.subject | تعادل | fa_IR |
| dc.subject | روایی | fa_IR |
| dc.subject | کمشنوایان | fa_IR |
| dc.title | پایایی و روایی آزمونهای بالینی عملکرد تعادلی در کمشنوایان با سطح شنوایی متوسط | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 493 | |
| dc.citation.epage | 510 | |