نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقطبی ورزنه, احمدfa_IR
dc.contributor.authorضرغامی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorبهرامی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:28:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:28:13Z
dc.date.available1399-07-09T03:28:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:28:13Z
dc.date.issued2015-01-21en_US
dc.date.issued1393-11-01fa_IR
dc.date.submitted2013-10-12en_US
dc.date.submitted1392-07-20fa_IR
dc.identifier.citationقطبی ورزنه, احمد, ضرغامی, مهدی, بهرامی, علیرضا. (1393). پایایی و روایی آزمون‌های بالینی عملکرد تعادلی در کم‌شنوایان با سطح شنوایی متوسط. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 6(4), 493-510. doi: 10.22059/jmlm.2015.52771fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2015.52771
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_52771.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241317
dc.description.abstractهدف از مطالعۀ حاضر بررسی پایایی و روایی آزمون‌های بالینی عملکرد تعادلی در کم‌شنوایان با سطح شنوایی متوسط است. در این تحقیق توصیفی - پیماشی با اندازه­گیری تکراری‏، 220 فرد کم‌شنوا با هوش طبیعی و با سطح شنوایی متوسط به‌عنوان نمونۀ آماری از کلیۀ کم‌شنوایان و ناشنوایانی که در مسابقات کشوری در شهر اراک شرکت کرده بودند، انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری، پرسشنامۀ هوش ناوابسته به فرهنگ کتل فرم 3 و آزمون‌های بالینی عملکرد حرکتی بود. بعد از بررسی نرمال بودن داده­ها، از آزمون‌های ضریب همبستگی درون‌طبقه­ای و بین‌طبقه­ای و تحلیل عاملی برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها استفاده شد. یافته­ها پایایی آزمون‌های رساندن انگشت اشارۀ دست برتر (79/0=ICC) و غیربرتر (81/0=ICC) به بینی، بلند شدن از صندلی و راه رفتن (76/0=ICC) و آزمون راه رفتن پاشنه- پنجه (87/0=ICC) را نشان داد. ولی آزمون‌های ایستادن روی پای برتر و غیربرتر با چشم باز و بسته (75/0>ICC) پایا نبودند. روایی آزمون‌های بالینی عملکرد تعادلی با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. به‌طور کلی آزمون رساندن انگشت اشارۀ دست برتر و غیربرتر به بینی، آزمون بلند شدن از روی صندلی و راه رفتن و آزمون راه رفتن پاشنه- پنجه به‌عنوان باثبات‌ترین آزمون موجود در ارزیابی تعادل و هماهنگی در کم‌شنوایان در نظر گرفته می‌شود.fa_IR
dc.format.extent150
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2015.52771
dc.subjectآزمون‌های بالینیfa_IR
dc.subjectپایاییfa_IR
dc.subjectتعادلfa_IR
dc.subjectرواییfa_IR
dc.subjectکم‌شنوایانfa_IR
dc.titleپایایی و روایی آزمون‌های بالینی عملکرد تعادلی در کم‌شنوایان با سطح شنوایی متوسطfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه اراک، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue4
dc.citation.spage493
dc.citation.epage510


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد