| dc.contributor.author | اظهری, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حمایت طلب, رسول | fa_IR |
| dc.contributor.author | شیخ, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | عرب عامری, الهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:09Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:09Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:09Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:09Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-11-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-08-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اظهری, علی, حمایت طلب, رسول, شیخ, محمود, عرب عامری, الهه. (1398). تاثیر بازخورد مقایسه ای - اجتماعی بر اکتساب و تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی- حرکتی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 11(4), 379-395. doi: 10.22059/jmlm.2017.219163.1171 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.219163.1171 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_75759.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241298 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بازخورد مقایسه ای-اجتماعی بر اکتساب و تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی-حرکتی در دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد. در این تحقیق تعداد 36 دانش آموز دبیرستانی به عنوان نمونه های آماری بصورت تصادفی در سه گروه 12 نفری بازخورد مقایسه-اجتماعی مثبت، منفی و واقعی قرار گرفتند. پس از ثبت امتیازات پیش آزمون، در مرحله اکتساب که پنج روز به طول انجامید آزمودنی ها در هر روز تعداد ده بلوک سه تایی سرویس بلند بدمینتون اجرا کردند که بعد از هر بلوک بازخورد میانگین امتیازات خود را با توجه به گروهی که متعلق به آن بودند بصورت مثبت (بالاتر از امتیاز واقعی)، منفی (پایین تر از امتیاز واقعی) و واقعی (امتیاز واقعی) دریافت کردند. آزمون تحکیم یادگیری نیز بعد از 72 ساعت بی تمرینی همانند پیش آزمون اجرا شد. پس از بررسی نرمال بودن داده ها و همگنی واریانس ها به منظور تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری (05/0≥ P ) استفاده شد.نتایج بررسی نشان داد که در مرحله اکتساب، تمرین موجب بهبود عملکرد گروهها شد. اما بین عملکرد گروه های بازخورد مثبت، منفی و واقعی در این مرحله تفاوت معنی داری مشاهده نشد. میزان تحکیم یادگیری نیز در گروه بازخورد مثبت بطور معنی داری بهتر از گروه های دیگر بود. یافته های تحقیق بیانگر این است که بازخورد مقایسه ای- اجتماعی مثبت در تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی- حرکتی مانند سرویس بلند هدفدار بدمینتون موثر است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 732 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.219163.1171 | |
| dc.subject | اکتساب | fa_IR |
| dc.subject | بازخورد انگیزشی | fa_IR |
| dc.subject | بازخورد مقایسه ای-اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | تحکیم یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | سرویس بدمینتون | fa_IR |
| dc.subject | مهارت ادراکی-حرکتی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر بازخورد مقایسه ای - اجتماعی بر اکتساب و تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی- حرکتی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پردیس البرز، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه رفتار حرکتی دانشگاه تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه رفتار حرکتی دانشگاه تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه رفتار حرکتی دانشگاه تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 379 | |
| dc.citation.epage | 395 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5948-7288 | |