| dc.contributor.author | قهرمانی, محمد حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | سهرابی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | صابری کاخکی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | بشارت, محمدعلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:09Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:09Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:09Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:09Z | |
| dc.date.issued | 2016-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-10-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-07-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قهرمانی, محمد حسین, سهرابی, مهدی, صابری کاخکی, علیرضا, بشارت, محمدعلی. (1395). تکانشگری حرکتی و یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 8(3), 495-515. doi: 10.22059/jmlm.2016.59384 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2016.59384 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_59384.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241295 | |
| dc.description.abstract | <br /> ویژگیهای تکانشگری افراد، الگوهای حرکتی آنها را در یادگیری مهارتهای ورزشی تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو در این تحقیق تأثیر سطوح مختلف تکانشگری حرکتی بر یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال بررسی شد. به این منظور سه گروه 12 نفری از پسران 10 تا 12 ساله که با توجه به سطوح تکانشگری حرکتی تعیین شده بودند، همراه گروه کنترل که بهصورت تصادفی انتخاب شده بود، در یک دورۀ آموزشی مهارتهای پایۀ بسکتبال شرکت کردند. برای ارزیابی نتایج عملکرد افراد از آزمونهای پاس بسکتبال ایفرد (AAHPERD) و آزمون پاس هان (Hann) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون، یادداری و انتقال استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس بهترتیب در مراحل پسآزمون (0001/0=P) و یادداری (011/0=P) در مورد تکلیف پاس ایفرد نشان داد که همراستا با افزایش سطوح تکانشگری حرکتی افراد، برتری شایان توجهی در اجرای این آزمون مشاهده میشود، درحالیکه در تکلیف پاس هان، عملکرد بهتر همراستا با کاهش سطوح تکانشگری مشاهده شد. تفاوتهای مشاهدهشده بین گروهها در مرحلۀ انتقال از نظر آماری معنادار نبود (P=0/112). با استناد به این یافتهها میتوان گفت که سطوح مختلف تکانشگری حرکتی یکی از عوامل اصلی اثرگذار در یادگیری مهارتهای ورزشی با در نظر گرفتن مهارتهای سرعتمحور و دقتمحور است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 296 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2016.59384 | |
| dc.subject | تفاوتهای فردی | fa_IR |
| dc.subject | تکانشگری حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت بسکتبال | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای ورزشی | fa_IR |
| dc.title | تکانشگری حرکتی و یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 495 | |
| dc.citation.epage | 515 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-3066-4858 | |