| dc.contributor.author | فهیمی, حامد | fa_IR |
| dc.contributor.author | عرب عامری, الهه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حمایت طلب, رسول | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:00Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:00Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-05-11 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-02-22 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فهیمی, حامد, عرب عامری, الهه, حمایت طلب, رسول. (1398). مقایسه چشم ساکن در کودکان با تبحر حرکتی بالا و پایین. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 11(3), 281-293. doi: 10.22059/jmlm.2019.206836.1082 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2019.206836.1082 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_74326.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241247 | |
| dc.description.abstract | هدف مطالعۀ حاضر مقایسۀ چشم ساکن کودکان با تبحر حرکتی بالا و پایین بود. در این مطالعۀ علی ـ مقایسهای، 40 کودک 7 تا 14 ساۀ شهر اصفهان بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان در مطالعۀ حاضر تکلیف پرتاب کردن و دریافت کردن را 10 مرتبه انجام دادند. هنگام اجرای تکلیف موردنظر، دادههای چشم ساکن بهوسیلۀ دستگاه ردیابی چشم مدل ارگونیر (Ergoneers) ثبت و توسط نرمافزار Dikablis 3.1، تحلیل شد. پس از بررسی نرمال بودن دادهها، دادهها به روش آماری تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0تحلیل شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که کودکان با تبحر حرکتی بالا در شروع چشم ساکن (0001/0 P=)، پایان چشم ساکن (023/0 P=)، دوره چشم ساکن (0001/0 P=) و عملکرد گرفتن (0001/0 P=) در مقایسه با کودکان با تبحر حرکتی پایین بهتر عمل کردند. همچنین نتایج نشان داد که در هر دو گروه کودکان با تبحر حرکتی بالا و پایین، بین عملکرد گرفتن با شروع چشم ساکن ارتباط منفی معنادار و با پایان چشم ساکن و دورۀ چشم ساکن ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. بهطور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد که متغیر چشم ساکن از متغیرهای مؤثر و مرتبط با عملکرد حرکتی و همچنین متناسب با سطح خبرگی است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 501 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2019.206836.1082 | |
| dc.subject | تفاوتهای سنی | fa_IR |
| dc.subject | حرکات چشم | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد گرفتن | fa_IR |
| dc.subject | کودکان | fa_IR |
| dc.subject | مهارت حرکتی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه چشم ساکن در کودکان با تبحر حرکتی بالا و پایین | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسیارشد رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 281 | |
| dc.citation.epage | 293 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5948-7288 | |