تأثیر یک دوره بازیهای بومی محلی بر رشد مهارتهای دستکاری پسران شش تا هشتسالۀ مناطق محروم
(ندگان)پدیدآور
الفتیان, یونسشیخ, محمودمینویی, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از جمله مهارتهای حرکتی بنیادی در دورۀ کودکی، مهارتهای دستکاری است. دستکاری حرکتی درشت و شامل ارتباط فرد با اشیاست و اعمال نیرو به یک جسم یا جذب نیروی آن از ویژگیهای آن است. هدف از این پژوهش، مطالعۀ تأثیر برنامۀ حرکتی منتخب شامل بازیهای بومی محلی بر رشد مهارتهای دستکاری پسران شش تا هشتسالۀ مناطق محروم بود. در این مطالعۀ نیمهتجربی، 20 کودک از بین کودکان پسر مناطق محروم شهرستان اندیمشک، بهصورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابتدا از طریق آزمون رشد حرکتی عمدۀ الریخ از آنها پیشآزمون گرفته شد. آزمودنیها به شیوۀ تصادفی به دو گروه 10 نفرۀ آزمایش و کنترل همتاسازی شدند، سپس به مدت 24 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه طی هشت هفته برنامۀ حرکتی منتخب اجرا شد. در مدت اجرای برنامه گروه کنترل فعالیتهای معمول خود را انجام میدادند. با پایان برنامه از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. پس از بررسی نرمال بودن دادهها و برابری واریانسها، دادهها به روش تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا تحلیل شد. نتایج نشان داد بازیهای بومی-محلی بر رشد مهارتهای دستکاری تأثیر مثبت داشته است (979/0= η2،003/0=sig، 75/30=4،6F). بنابراین با تشویق کودکان به بازیهای مناسب بومی-محلی میتوان فرصتی برای تمرین و افزایش رشد مهارتهای دستکاری آنها فراهم کرد.
کلید واژگان
بازیهای بومی-محلیتجارب حرکتی
دریافت توپ
دریبل درجا
رشد حرکتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




